آژنگ نیوز: یونانیان باستان قبل از هر چیز کشاورز بودند. بنابراین شهرسازی، زمانی ظاهر شد،که آنها  محیطی با ثبات برای زندگی خود فراهم کردند.در مقطع تاریخی بوجود آمدن شهر نشینی ،دولت شهر یا پلیس، ساختار اجتماعی یونان باستان  را تشکیل میداد.در توصیف این ساختار شهری باید اشاره کرد که هر شهر-دولت با یک مرکز شهری و حومه اطراف سازماندهی شده بود. ویژگی های شهر در یک پولیس، دیوارهای بیرونی برای حفاظت و همچنین فضای عمومی شامل معابد و ساختمان های دولتی بود. معابد و ساختمان های دولتی اغلب بر بالای یک تپه ساخته می شدند. یک نمونه باقی مانده از این نوع سازه مرکزی، آکروپلیس باستانی وپارتنون معروف آتن است. پارتنون معبدی بود که برای احترام به الهه آتنا ساخته شد. اکثریت جمعیت یک پولیس در این شهر زندگی می کردند، زیرا مرکز تجارت، بازرگانی، فرهنگ و فعالیت های سیاسی بود.

یونان1 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر این مبنا بیش از ۱۰۰۰ شهر-دولت در یونان باستان وجود داشت، اما قطب های اصلی عبارت بودند از: آتینا (آتن)، اسپارتی (اسپارتا)، کورینتوس (کورینت)، تیوا (تب)، سیراکوزا (سیراکوز)، اگینا (اگینا)، رودوس. رودز)، آرگوس، ارتریا و الیس. هر شهر-دولت بر خود حکومت می کرد. آنها در فلسفه ها و علایق حکومتی با یکدیگر تفاوت زیادی داشتند. به عنوان مثال، اسپارت توسط دو پادشاه و شورای بزرگان اداره می شد. بر حفظ ارتش قوی تأکید می‌کرد، در حالی که آتن برای آموزش و هنر ارزش قائل بود. در آتن هر شهروند مرد حق رای داشت، بنابراین آنها توسط یک دموکراسی اداره می شدند. آتن به جای داشتن یک ارتش قوی، نیروی دریایی خود را حفظ کرد.

چرا دولت شهر بوجود آمد؟

دولت شهرهای یونان احتمالاً به دلیل جغرافیای فیزیکی منطقه مدیترانه بوجود آمده بودند. این چشم انداز دارای زمین های صخره ای، کوهستانی و بسیاری از جزایر است. این موانع فیزیکی باعث شد که مراکز جمعیتی نسبتاً از یکدیگر جدا شوند. دریا اغلب ساده ترین راه برای جابه جایی از مکانی به مکان دیگر بود. یکی دیگر از دلایلی که دولت-شهرها به جای یک سلطنت مرکزی و فراگیر شکل گرفتند، این بود که اشراف یونانی تلاش کردند تا استقلال دولت-شهرهای خود را حفظ کنند . مهمترین معمار یونانی هیپوداموس بوده که گاهی اوقات از او به عنوان “پدر” شهرسازی نیز یادمی شود.

اگرچه هر شهر در یونان باستان ویژگی ها و ساختمان های منحصر به فرد خود را داشت، اما وجوه مشترک بسیاری نیز داشت. در دوره‌های بعدی یونان باستان، شهرهای جدید بر اساس یک سیستم شبکه‌ای با خیابان‌ها و خانه‌هایی که برای استفاده از بادها، خورشید و مناظر محلی در یک راستا قرار داشتند، برنامه‌ریزی شدند. بسیاری از شهرهای یونان در نزدیکی خط ساحلی دریای مدیترانه قرار داشتند. مرکز فعالیت در هر شهر یونانی آگورا بود. آگورا یک منطقه باز بزرگ بود که به عنوان بازار و محل اجتماع شهر عمل می کرد. همچنین بسیاری از شهرها در آگورا ضرابخانه ای داشتند که در آن سکه های خود را می ساختند.

 در اطراف بیرون آگورا ساختمانهای طویل و در فضای باز به نام استوایی وجود داشت که در پشت آن مغازه هایی وجود داشت. شهروندان شهر برای بحث در مورد سیاست، شنیدن سخنرانی ها و خرید کالا در اینجا گرد هم می آمدند. نقشه آکروپولیس آتن باستان شهرهای بزرگ اغلب دارای تپه یا نقطه مرتفعی در شهر به نام آکروپلیس بودند. این منطقه در صورت حمله به شهر به عنوان آخرین منطقه دفاعی مورد استفاده قرار می گرفت. در شهرها اغلب معابدی برای خدایان وجود داشت که در اطراف آگورا و در آکروپولیس قرار داشتند. اکثر شهرها خدای واحدی به نام خدای حامی داشتند که شهر به آن اختصاص داشت. آنها برای خدای حامی خود منطقه و معبد بزرگی داشتند. نمونه هایی از خدایان حامی عبارتند از آتنا برای آتن، آرس و آرتیمیس برای اسپارت، زئوس برای المپیا و پوزئیدون برای کورنت.

روزها چگونه میگذشت

یونان2 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 بسیاری از شهرهای یونان دارای یک تئاتر بزرگ در فضای باز بودند که در آن نمایش ها در طول جشنواره ها برگزار می شد. تئاتر یونانی یک نوع سرگرمی محبوب بود. برخی از تئاترها به اندازه کافی بزرگ بودند تا بیش از۱۰۰۰۰ نفر را در خود جای دهند. همچنین یونانی ها از مسابقات و مسابقات ورزشی در لذت می بردند. آنها فضاهای های ورزشی بزرگی (به نام استادیوم) ساختند و سالن های متعدد ورزشی داشتند. هیپودروم استادیومی بود که برای برگزاری مسابقات ارابه سواری طراحی شده بود. هر یک از مناطق شهری برای مسکن گروههای مختلف اجتماعی تعیین شده بود. در برخی از شهرها مسکن به گونه ای طراحی شده بود که سربازان در یک منطقه، صنعتگران در منطقه دیگر و کشاورزان در منطقه دیگر زندگی می کردند. خانه‌های یونانی ساده و از بیرون بسته بودند، اما در داخل کاملاً باز و در اطراف یک حیاط بزرگ قرار داشتند. دراطراف شهر یک دیوار سنگی بلند برای دفاع در برابر مهاجمان وجود داشت. گاهی اوقات دیوارها تا بندر دریای شهر امتداد می یافتند تا در حین محاصره، مواد جدید وارد شهر شوند. مردگان را در داخل شهر دفن نمی کردند و آنها را خارج از شهر می بردند. به طور معمول یک قبرستان در جایی پایین جاده خارج از شهر قرار داشت. برخی از شهرها نیز در مجاورت آن پناهگاه خاصی داشتند. پناهگاه مکانی بود که به خدا اختصاص داده شده بود که بیماران می توانستند برای شفا پیدا کردن به آنجا بروند.همچنین مردم برای شنیدن پیشگویی ها در مورد آینده خود نیز به این مکانها می رفتند.

در نهایت باید اشاره کرد که شهرنشینی برای اولین بار در یونان باستان در پایان قرن ششم قبل از میلاد ظهور کرد، درست در همان زمانی که تماس فزاینده با امپراتوری ایران از سوی یونانی ها برقرار شده بود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *