“آژنگ نیوز”:به مناسبت انتشار کتاب «درسگفتارهای لکان» تالیف دکتر فرزام پروا که از سوی نشر سیب سرخ منتشر شده است، نشست آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۰ را به بحث و بررسی اندیشه‌های لکان و کتاب دکتر پروا اختصاص دادیم. این مراسم در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیست و پنجم اسفند با حضور: دکتر فروغ ادریسی، دکتر پروا، شهریار وقفی‌پور، هدا لایق و علی دهباشی در کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

بخارا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


ژک لکان، روانپزشک و روانکاو فرانسوی (۱۹۸۱ – ۱۹۰۱)، با ایده «بازگشت به فروید»، روانکاوی را تا آخرین مرزهای آن گسترش داد، اما در فروید نیز متوقف نشد و از او فراتر رفت.
از لکان ۲۷ سمینار شفاهی و از جمله کتابی به نام «مکتوبات» به یادگار مانده است. لکان در سمینارهایش می‌کوشید به همان مدارس روزگار سقراط بازگردد: او از روشن و شفاف سخن گفتن فروید به سمت طنز و طعنه و ابهام آمد تا مانند سقراط ذهن شنوندگان را با پرسشهای خود به جستجو وادارد. او در این راه به فروید و خاستگاه او که تعبیر رؤیاهاست بازگشت، اما با نوشیدن از چشمه‌ای به نام سایکوز (جنون)، از او هم فراتر رفت، تا مرزهای روانکاوی با سایر شاخه‌های علوم را بلرزاند، بردارد و از اساس جابجا ‌کند. کمتر شاخه‌ای از علوم انسانی است که تاثیر اندیشه‌های لکان در آن بارز نباشد.
فرزام پروا روانپزشک، روانکاو، نویسنده و مترجم است که کتاب «درسگفتارهای لکان» مجموعه‌ای است از سخنرانی‌های او در مورد لکان در موسسه حکمت و فلسفه. از ترجمه‌های او می‌توان به
نمایشنامه «سیرانو دو برژراک» (ادمون روستان، نشر قطره) و سه اثر از ایتالو کالوینو به نامهای «شهرهای بینشان»، «شوخی‌های کیهانی»، «جاده سن جووانی» (انتشارات نگاه) اشاره کرد. «خرافات» (نشر قطره)، «گمشده در آینه» (تاملی در هنرها، شعر و جنون، انتشارات ارجمند) و «حافظ و رود جادو» (انتشارات نگاه، زیر چاپ) از جمله نوشته‌های او هستند.
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر روز چهارشنبه بیست و پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.fereshte

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *