آژنگ نیوز: نشست مجازی”دیدار و گفتگو با همایون پاییز”برگزار می شود.

دویست و نوزدهمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفتگو با همایون پاییز، فیلمساز و بازیگر سینمای افغانستان. این نشست با حضور: مجتبی نوروزی، جوانمرد پاییز، یامان حکمت و علی دهباشی در ساعت نه و نیم صبح پنجشنبه پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ در محل کتابفروشی فرهنگان قریب برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش می‌شود.

iهمایون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همایون پاییز متولد سال ۱۳۴۲ خورشیدی در پنجشیر است. او در دوره ابتدایی مکتب، همراه با خانواده به شهر کابل کوچ کرد. پاییز از سال ۱۳۶۰ وارد عرصه بازیگری گردید‌. تا سال ۱۳۶۷ در کابل مشغول فعالیت‌های سینمایی بود. از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۷۱ در جبهات مقاومت پنجشیر مشغول کارهای فرهنگی و مستندسازی شد. از سال ۱۳۷۱ تا حاکمیت طالبان در دور اول (۱۳۷۵) معاونت ریاست افغان‌فیلم (بنیاد سینمایی دولتی افغانستان) را عهده‌دار بود. در دوره حاکمیت طالبان، دوباره به پنجشیر رفته و از آن‌جا با جمعی از نویسنده‌گان و فرهیخته‌گان فرهنگی و هنری به تاجیکستان رفتند و در آن‌جا کانون فرهنگی همسبتگی – سپس آریاپرس – را بنیانگذاری کردند.

پس از شکست طالبان در سال ۱۳۸۰ به کابل برگشته و در بیست‌سال اخیر مشغول بازیگری، فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه، بلند و مستند داستانی شده بود. همایون پاییز موفق به دریافت جوایز ملی و بین‌المللی متعددی نیز شده است، از جمله تندیس بهترین فیلم کوتاه در جشنواره کابل، بهترین فیلم کوتاه در جشنواره بین‌المللی بیجینگ، بهترین فیلم کوتاه در جشنواره بین‌المللی حقوق بشر برای فیلم «من اسب میخواهم نه زن». جایزه ویژه جشنواره فیلم آوانگارد برای فیلم «آنسوی خط سکوت».

از جمله آثار ایشان می‌توان به فیلم‌های زیر اشاره کرد:

دهه شصت: «صبور سرباز» (بازیگر)/ «نوای قشلاق» (بازیگر)/ «بیگانه» (بازیگر)/ «بابا» (بازیگر)/ «پرنده‌های مهاجر» (بازیگر)/ «کیفر» (بازیگر)

دهه هفتاد: «عروج» (بازیگر)

دهه هشتاد و نود، کارگردانی فیلم‌های کوتاه: «قربانی»/ «آهو»/ «ننگ»/ «من اسب می‌خواهم نه زن»/ «روشنک»/ «آنسوی خط سکوت»

کارگردانی فیلم‌های مستند: «مرواریدی در مرداب»/ «مسعود و تلاش‌های صلح»

سایر کارها: فیلم «اسامه» – کارگردان: صدیق برمک (دستیار کارگردان)/ فیلم «خاکستر و خاک» – کارگردان: عتیق رحیمی (بازیگر، انتخاب بازیگران و بازیگردان)/ فیلم ژاپنی «من صلح را دوست دارم» (مشاور کارگردان و بازیگردان)/ فیلم «جنگ تریاک» – کارگردان: صدیق برمک (دستیار کارگردان)/ فیلم مشترک فرانسه و افغانستان «بچه کابلی» (بازیگردان)

بازیگری: «همسایه»/ «آنسوی خط سکوت»

جلسه دیدار و گفتگو با همایون پاییز را می‌توانید از طریق صفحات زیر در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram.com/bukharamag

instagram.com/farhangan.ir

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *