“آژنگ نیوز”:امروز ، آنچه در چند بلوک از شهر نیویورک و در منطقه موسوم به وال استریت، اتفاق می افتد می تواند بر زندگی میلیاردها  نفردر سراسر جهان تأثیر بگذارد. تاجران به معنای واقعی کلمه هر روز میلیون ها درآمد کسب می کنند. سپس در وقت ناهار بعدی این پول را ضررمی دهند ، بار دیگر این ضرر رافراموش می کنند و به دنبال سود بعدی هستند.این رویدادی است که همه روزه و در دفاتر تجارتی  منطقه وال استریت رخ می دهد.

وال استریت منطقه ای در بخش جنوبی منهتن از شهرنیویورک است.در اینجا مرکزبورس و اوراق بهادار نیویورک به همراه چندین بانک و نهاد مالی بسیار بزرگ،واقع شده است.در حقیقت از نظر جغرافیایی درچندین بلوک، شامل آسمانخراشهای مرتفع ،شرکت ها، دولتها و برخی از مهمترین سازمانهای مالی آمریکا فعالیت می کنند. موسساتی مانند: فدرال رزرو ، وال استریت ژورنال ، NASDAQ ، بورس کالای نیویورک و تعداد بی شماری بانک همه در این نزدیکی کار می کنند .آدرس  همه این موسسات وال استریت است. این امر وال استریت را به یکی از مهمترین مراکز مالی جهان تبدیل کرده است. به همین جهت وال استریت اغلب به عنوان نماد و مرکز جغرافیایی سرمایه داری آمریکا تصور می شود. از نظر نمادین، مجموعه ​​وال استریت به همه بانک ها ، صندوق های سرمایه گذاری و معامله گران اوراق بهادار تسلط دارد وبازار سهام و کل سیستم مالی آمریکا را هدایت می کند.

حقیقت این است که در مورد ریشه نام وال استریت هنوز بین مورخان بحثهای مختلفی در جریان است.اما  به احتمال زیاد  نامگذاری عنوان دیوار خیابان  یا همان وال استریت،مربوط به ساخت دیواردفاعی ساخته شده توسط مهاجران هلندی است.

هنگامی که منهتن درمالکیت هلندی ها بود،آنها نگران بودند که انگلیس به مستعمره کوچک آنها حمله کند.در آن زمان آنچه امروزه به عنوان نیویورک می شناسیم New Amsterdam (نیو آمستردام)نامیده می شد.در این منطقه هلندی ها برای دفع حملات احتمالی مهاجمان،دیواره ای بین ۹ تا ۱۲ فوت و طول ۲۳۰۰ فوت در اطراف محل استقرار خود ساختند. فرماندار وقت پیتر استویوزانت ،ساخت این دیوار چوبی راسفارش داد. این دیوار تقریباً در امتداد ناحیه ای که امروز به عنوان  وال استریت می شناسیم ،قرار داشت.این دیوار،دروازه هایی نیز داشت که در محل تقریبی وامروزین  وال استریت- پرل استریت ونیز  وال استریت- برادوی قرار داشت.

اما مورخان دیگری معتقدند که این نام از “والون ها” آمده است. آنها افرادهلندی فرانسوی زبان بودند که از اولین مهاجرمنطقه منهتن به شمار می آیند.این جمعیت به نام اختصاری “وال “معروف شدند و محل اصلی سکونت آنها به “ولت استرات “معروف شد.

در هر حال تاریخ وال استریت به عنوان یک مرکز مالی با تجارت برده آغاز شد.شهرک نشینان هلندی نیو آمستردام برای تجارت خودبه  یک بازار بزرگ در فضای باز نیاز داشتند.آنها بیشتر معاملات تجاری اشان نیز با خارج از کشور انجام می شد.این مرکز تجاری همچنان فعالیت میکرد تا اینکه با تصرف نیویورک ازسوی انگلیسی ها نیز این مرکز تجاری به همان شکل حفظ شد.

چنانکه اشاره شد در سال ۱۷۱۱،وال استریت در شهر نیویورک به محل بازار برده داری شهر تبدیل شده بود.با توجه به نقش مهمی که برده داری در اقتصاد مستعمرات بازی می کرد،این امر به سرعت موجب گردید وال استریت به  ثقل مالی شهر جوان نیویورک تبدیل شود.تاجران در بلوک های حراج وال استریت به تجارت برده می پرداختند،این  اقدامی بود که بیش از ۱۰۰ سال ادامه داشت.

از طرف دیگر،در اواخر قرن هجدهم ،یک مرکز مالی در فیلادلفیا وجود داشت.بازرگانان مستقر در نیویورک می خواستند با آن بازار رقابت کنند.آنها نیز می خواستند فعالیتهایشان به همان میزان اهمیت و جایگاه داشته ودر فعالیتهای اقتصادی کشورآمریکا نیزنقش داشته باشند.از این رو 24 دلال سهام فعال وال استریت در سال ۱۷۹۲ در یک جاده باریک که یک درخت نارون داشت برای انعقاد یک توافقنامه گردهم آمدند. این توافقنامه Buttonwoodیا همان درخت نارون نام گرفت.

بدین ترتیب، توافق نامه باتن وود منجر به مدرن شدن ومحدود کردن معاملات اوراق بهادار به کارگزاران  مستقر در وال استریت شد. بر اساس این توافقنامه ، هیچ عضوی با مجموعه ای خارج از این توافقنامه حق معامله نداشت. چندی نگذشت که معامله گران باتن وود،هیئت مدیره سهام و بورس نیویورک را ساختند .

البته پیشرفت وال استریت ارتباط متناسبی با پیشرفت شهر نیویورک هم داشت.ساخت  اولین نیروگاه برق کشور تاسیس اولین تلگرافخانه تجارتی در نیویورک  توجه عموم فعالان اقتصادی را به اسن شهر جلب کرد .همچنین سرمایه داران وال استریت پیشگام نوآوری های مالی بودند که تجارت با آنها را آسان تر از رقبای خود در فیلادلفیا می کرد.بنابر این همگام با پیشرفت فزاینده نیویورک،وال استریت نیز اهمیت بیشتری می یافت. از اوایل قرن بیستم مرکز تجارت ایالات متحده مدتها بود که به وال استریت منتقل شده بود. به گونه ای که با پایان جنگ جهانی اول ، وال استریت حتی از مراکز تجاری لندن هم پیشی گرفته بود.

وال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آن پس در طول قرن آینده ، وال استریت و شهر نیویورک به بخشی برجسته از اقتصاد آمریکا تبدیل شد.اگرچه این نقش اساسی و اهمیت؛ یک تیغه دو دم بود. هم توانست به اقتصاد آمریکا رونق بخشد و هم در مقاطعی تاریخی منجر به بروز فجایعی برای اقتصاد آمریکا شد.یکی از این موارد مربوط به سقوط بازار سهام در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ بود که رکود بزرگ را به دنبال شد. این روز به پنجشنبه سیاه معروف است.دراین زمان طی چند ساعت کلیه سهامدارن و فعالان تجاری به تمام معنا به خاک سیاه نشستند.البته با شروع معاملات جدید تجاری و وقوع جنگ دوم جهانی وال استریت  احیا شد.

مورد دیگر مربوط به تغییر مقررات مالی بورس در سال ۱۹۹۹ است.تصویب مقررات جدید منجر به بروز بحران مالی سال ۲۰۰۸ گردید.اینجا بود که وال استریت وحشت کرد،بازارهای سهام جهانی افت کردند و بانک ها وام دادن به یکدیگر را متوقف کردند. بدترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ (سال ۱۹۲۴)بوقوع پیوست. تنها چیزی که این روند را متوقف کرد ، کمک مالی دولت فدرال به وال استریت بود.

اما این بار بحران به سادگی پایان نگرفته است . بلکه  ایده اشغال وال استریت شکل گرفته که یک واکنش مهم به بحران مالی بود. ایده اصلی اشغال وال استریت طی یک تماس تلفنی بین کال لاسن ، بک فعال اقتصادی ومیکا وایت ، سردبیر مجله بوجودآمد.

سپس این دو به همراه تعدادی از طرفدارانشان در یک جلسه خواستار اعتراض به وال استریت شدند.در اولین جلسه تقریباً ۲۰۰فعال اقتصادی در شهر نیویورک حضور داشتند.این جلسه منجر به برگزاری جلسات بعدی در پارک نیویورک شد و به این صورت یک تشکل با  ایده اشغال وال استریت شکل گرفته است.

مبتکران ایده وال استریت را اشغال کنیم با نابرابری درآمدهامخالف بودند .زیرا با این روش درصد کمی از مردم جهان اکثر ثروت را در اختیار دارند. آنها وال استریت را مسئول ایجاد بحران مالی ، رکود اقتصادی و در نتیجه بیکاری طولانی مدت می دانند. آنها تلاش میکنند تا با پی گیری روندی دموکراتیک به این سلطه بی حد و حصر وال استریت خاتمه دهند.درنهایت نیزعنوان میکنند که اقتصاد آمریکا به گونه ای نا عادلانه توسط پول ، ارتباطات و قدرت وال استریت کنترل می شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *