“آژنگ نیوز”:اشیاء باستانی ناشناخته امروزین ایران از شگفتی های زندگی ماست!تقریبا تا همین سی چهل سال پیش در همین تهران و البته بسیاری از شهرها ی بزرگ و کوچک و روستاها از وسایلی استفاده میشد که بسیار کاربردی ومهم بودند.

یعنی زندگی روزمره مردم با آنها سپری میشد. اما با سرعتی شگفت انگیز این وسایل و ابزار به آثار تاریخی تبدیل شده اند که برای بسیاری از مردم حال حاضر از اشیاء ناشناخته به شمار می آیند.

حتی در یک خانواده این وشایل از نظر پدر و مادر وسایل زندگی عادی بوده اما فرزندان هیچ اطلاعی از وجود آن ندارند.

در این تصویر هم یک نمونه از این ابزار و وسایل دیده میشوند اینها تغار ماست،کوزه برای سرکه و شیره هستند.در حدود تا سی سال پیش بسیاری از مواد خوراکی مصرفی در خانه ها تهیه میشدند و در زیر زمین خنک نیز نگهداری میگردیدند.

ماستها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنوز آپارتمان نشینی مثل سرطان همه وجود شهرها را فرا نگرفته بود به همین جهت حتی خانه های به نسبت کوچک هشتاد متری فضای مناسب برای تهیه مواد غذایی و چاشنی های مختلف را داشت.در این خانه ها حتما چند نمونه از کوزه و تغار برای نگهداری تولیدات خانگی وجود داشت.

حالا دیگر ماست ،سرکه و شیره را سوپری ها و مغازه های بزرگ می فروشند. آنها را در ظروف پلاستکی یکبار مصرف که فقط یک بار مصرف شده و تاابد به طبیعت ضرر میزند به مردم عرضه میشود.چون زیر زمین خنکی هم برای نگهداری آن نیست مواد شیمیایی نگهدارنده میزنند که عمر نگهداری اش بیشتر و عمر مصرف کننده اش کمتر میشود!!

این وسایل چنان مورد بی اعتنایی قرار گرقتند که حتی در موزه ها و خانه هایی که برای دکور از وسایل بسیاری بهره میگیرند،هم پیدا نمی شوند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *