“آژنگ نیوز”: سال ۲۰۲۱فرسایش نظامهای دموکراتیک در جهان شدت گرفت.روند فرسایش جهانی حکومتهای دموکراتیک که از سال ۲۰۰۶آغاز شده است، در سال ۲۰۲۱ ادامه یافت. ایالات متحده، که مدت ها خود را قهرمان دموکراسی می دانست، شاهد بود که انتقال مسالمت آمیز قدرت برای اولین بار در تاریخش با شورش ۶ ژانویه مصادف شد. آن رویداد، همراه با تلاش‌ها در بسیاری از ایالت‌های قرمز برای محدود کردن حق رای و دادن حق به قانون‌گذاران برای لغو نتایج انتخابات، منجر به وضعیتی شد که زمانی غیرقابل تصور بود .این وضعیت منجر به بهر گیری از یک  نامگذاری جدید با عتوان؛ ایالات متحده یک «دموکراسی عقب‌نشین». گردید.

هند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درهند نی  زدموگراسی با آزمونی جدی روبرو شد. دولت نخست وزیر نارندرا مودی منتقدان را مورد سرکوب قرار داد و باعث شد تا خانه آزادی هند را از «آزاد» به «تا حدی آزاد» کاهش دهد و گزارشگران بدون مرز آن را به عنوان «یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگارانی که تلاش می‌کنند کار خود را انجام دهند» معرفی کنند.

در برزیل   ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل به مشروعیت انتخابات کشورش حمله کرد و این سخنان را برانگیخت که «دموکراسی در برزیل در حال مرگ است».

 دموکراسی های نوپا در میانمار، چاد، مالی، گینه و سودان همگی با کودتا سرنگون شدند. در همین حال، دولت های استبدادی به سرکوب مخالفان ادامه دادند. الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه پس از بازگشت از آلمان به روسیه زندانی شد.

آمر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کشور همسایه بلاروس یک جت مسافربری را برای دستگیری یک منتقد برجسته منحرف کرد. چین کنترل خود را بر هنگ کنگ تشدید کرد. کوبا هزاران منتقد را پس از بزرگترین اعتراضات تاریخ خود دستگیر کرد.

به دنبال  گسترش همین وضعیت،در ماه دسامبر۲۰۲۱، رئیس جمهورآمریکا جو بایدن میزبان اجلاس مجازی دموکراسی با هدف تمرکز بر چالش ها و فرصت های پیش روی دموکراسی ها بود. مشخص نبود که این رویداد می تواند یا می تواند برای معکوس کردن روند نگران کننده جهانی کمک زیادی کند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *