“آژنگ نیوز”:نشست مجازی”شب کتابداری ایران”برگزار می شود.ششصد و بیست و پنجمین شب از شب‌‎های بخارا به شب کتابداری ایران اختصاص یافته است.

این نشست به مناسبت انتشار کتاب «تاریخ شفاهی کتابداری ایران» در ساعت ۵ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ (چهارم ژانویه ۲۰۲۲) به صورت مجازی برگزار می‌شود. این شب، از سوی مجله بخارا و سخنرانان، تقدیم می‌شود به یاد و خاطره استاد ایرج افشار.

شب کتابداری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


منظور از کتابداری در این‌جا کتابداری نوین است که جوانۀ آن در دهۀ ۱۳۱۰ش زده شد، و دو سه دهۀ بعد رشد چشمگیری کرد. بانیان و تأثیرگذاران آن کتابدارانی بودند که در ایران و خارج دانش و تجربه اندوختند و با انگیزه و هدف‌های مختلف مصمم بودند که کتابخانه‌های ایران را سامان بخشند، البته فضای آرمان گرایانه و دیدگاه‌های طرفدار تغییر و توسعه آن موقع هم بی‏ تاثیر نبود.
اگر برگزاری نخستین دورۀ کوتاه‌مدت کتابداری در ایران در ۱۳۱۸ را سرآغاز همان روند تازه به شمار آوریم، اکنون (۱۴۰۰) بیش از ۸۰ سال از آغاز روند جدید کتابداری در ایران می‌گذرد. هر چند حرکت آغازین آن تا اوایل دهۀ ۱۳۴۰ کُند پیش می‌رفت اما پس از تأسیس دورۀ کارشناسی ارشد کتابداری در دانشگاه تهران، کتابخانه‌های عمومی، انجمن کتابداران، مجلۀ انجمن و مراکزی چون مرکز خدمات کتابداری و مرکز مدارک علمی ایران شتاب گرفت.
کتاب «تاریخ شفاهی کتابداری ایران» حاصل گفت‌وگوی ابوالفضل نجاری با ۳۳ نفر از پیش‌کسوتان و اثرگذاران کتابداری ایران در ۳۳ موضوع مختلف است که به تازگی نشر کتابدار آن‌را به چاپ رسانده است.
در این نشست و به مناسبت انتشار این کتاب نوش‌آفرین انصاری، عبدالحسین آذرنگ، بهار رهادوست، ابراهیم افشار، فریبا افکاری، یزدان منصوریان، ابوالفضل نجاری و علی دهباشی مروری بر وضعیت کتابداری نوین ایران خواهند داشت.
شب کتابداری ایران در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
telegram.me/bukharamag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *