“آژنگ نیوز”: اهمیت مطالعه از آن جهت است که صرفا یک فعالیت سرگرم کننده نیست،بلکه در برخی موارد کاری است که به همت و پشتکار فراوان نیاز دارد. در اینجا سخن از مطالعه برای محققان و پژوهشگران است. متاسفانه در سالهای اخیر نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا با گسترش آموزش دانشگاهی ،افرادی پیدا شده اند که اقدام به ارایه پژوهش و تحقیق بدون مطالعه مینمایند.این امر برای گرفتن یک مدرک تحصیلی در مقاطع بالا تا حدودی می تواند قابل تحمل باشد. نهایتا یک دکتر بیسواد اضافه میشود.خسارت آن هم بیشتر متوجه خود فرد خواهد بود. اما مشکل آنجا عمده میشود که برخی اقدام به تهیه یک طرح و پژوهش مینمایند .سپس آن طرح باید اجرایی  شده و در جامعه به آزمون گذاشته شود. در اینجا خسارت جنبه اجتماعی می یابد. در این مطلب کاری به ارایه راه حل برای جلوگیری از تهیه پژوهشها و تحقیقات بی سرو ته نداریم. بلکه می خواهیم اشاره کنیم که چرا مطالعه در این حوزه اهمیت دارد. شاید با پذیرش این اهمیت از آسیبهای بعدی کاسته شود.

مطالعه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مجموع روش مطالعه برای موفقیت ضروری است. مطالعه راه خوبی برای رشد ذهنی ماست. مطالعه می تواند تجربه و دانش ما را افزایش دهد. مطالعه همچنین می‌تواند ذهن ما را آموزش دهد تا پیچیدگی‌های موضوع انتخاب شده را درک کند و سپس آن درک را به صورت عملی به کار گیرد. از طریق مطالعه، می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه خودمان را برای انجام کاری که نمی‌خواهیم ،آماده ساخته و به ذهنمان نظم دهیم.این امر در زندگی و در تحقیقات علمی به ما کمک می‌کند  حتی موجب میشود در هر کاری در زندگی‌مان موفق شویم.

در مرحله اول باید با بهره گیری از  روش  مناسب مطالعه کرد تا سطح  مطالعه مان را بهبود بخشیم به اشتراک بگذارم. با بهره گیری از روش و سیستم مطالعه؛ اهدافی را برای خود تعیین خواهیم کرد.با مطالعه  اهداف خود را نیز  به وضوح بیشتری می بینیم.

بهره گیری از سیستم مطالعه را برای ما تبدیل به یک عادت میکند.

از خودم می پرسم که امروز قرار است چه چیزی بخوانم؟ آیا من تمام وسایلی را که در کلاس نیاز دارم به همراه دارم؟ در مورد موضوعی که امروز یاد خواهید گرفت بخوانید. در حالی که در کلاس هستم، روی گوش دادن به سخنان استادم تمرکز خواهم کرد. همچنین اطلاعات مفید را یادداشت کرده و یادداشت خواهم کرد. اگر چیزی در مورد آن متوجه نشدم، از استاد یا دوستانم راهنمایی خواهم کرد. بعد از پایان کلاس، اطلاعات و یادداشتی را که همین الان مطالعه کرده بودم، خلاصه می کنم. و همچنین بلافاصله اصلاح را انجام دهید، زیرا حافظه ما بسیار کوتاه است، باید آن را مرور کنیم تا فراموش نشود. یک عمل را تکرار کنید و اطلاعات جدیدی انجام خواهد شد. اگر همیشه کاری را که انجام داده اید انجام دهید، همیشه به چه چیزی خواهید رسید

عادات مطالعه معمولاً به عنوان رفتار معمول یا اعمال عادتی توسط یک فرد به منظور مطالعه و یادگیری مؤثر شناخته می شود. عادات مطالعه به اشخاص کمک می کند تا مطالعه خود را آسان تر درک کنند و تجربه یادگیری خود را راحت و لذت بخش تر کنند. داشتن عادات خوب مطالعه برای همه مهم است زیرا به آنها کمک می کند تا یادگیری و مهارت های دانش افزایی خود را بهبود بخشند. محقیقین اگر  عادات مطالعه ناکارآمدی داشته باشند ، ممکن است باعث بروز مشکلات  در مسیر تحقیق ناامیدی آنها شود.

نکته دیگر آنکه مطالعه برای تحقیق در حقیقت یک امر اخلاقی نیز به شمار می آید.

مطلعه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آینده یک کشوردر زمینه تحقیقات  به حقیقت یاب بودن تلاشها و در نتیجه  به ارزش های اخلاقی بستگی دارد .رعایت این ارزشها در طول زندگی پژوهشگران تثبیت میشود و همچنین از طریق آنان  به افراد دیگر نیز  منتقل می شود. بخش مهمی از این مبانی اخلاقی شامل  ارزش ها آرمان ها و اصولی هستند که فرد برای تشخیص درست و نادرست از آنها پیروی می کند. این فضائل و آرمان‌ها در ساختن شخصیت یک فرد ،شکل گیری یک تحقیق درست و کاربردی ضروری هستند، زیرا معیارهایی هستند که فرد با بزرگ شدن به آن نگاه می‌کند.مطالعه  می تواند این  ارزش ها علاوه بر محققین و نخبگان جامعه  میتواند بر روی یک فرد ، خانواده، گروه همسالان، معلمان و به ویژه مراکز پژوهشی و تحقیقاتی  ایجاد کند.

در نهایت مطالعه به تحقیق و پژوهش اهمیت و اعتبار ویژه ای می بخشد.

اهمیت مطالعه، که به عنوان منطق مطالعه نیز شناخته می شود، برای انتقال به خواننده مهم است .زیرا خواننده یک تحقیق به خوبی در مییابد که پژوهش آیا از اعتبار و مستند بودن و نیز  بهره گیری از منابع متعدد برخوردا ربوده است یا خیر؟از این نظر کار پژوهشی مهم است،زیرا در معرض قضاوت قرار میگیرد.قضاوتی که فقط ارزش و اعتیار تحقیق و بهره گرفتن از مطالعه آن را تعیین میکند.مثلا طرح تحقیقاتی خود را آماده میکنید  واز یک سرمایه‌گذار درخواست کمک مالی میکنید او قطعا در ابتدا از  یا یک گروه تحقیقاتی دیگر کمک میگیرد تا اعتبار علمی تحقیق شما را مشخص کند.بنابر این اهمیت مطالعه از این نقطه نظر اهمیت بنیادین مییابد.زیرا پذیرش یک تحقیق و اعتبار آن به مطالعه منظم ارتباط دارد.

گزارش:محبوبه غلامی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *