“آژنگ نیوز”:صندوقچه ها از لوازم ضروری همه خانواده های ایرانی بود که در اواخر دهه به تاریخ پیوستند.در بازار تهران محل مهمی به فروش صندوقچه اختصاص داشت .مردم وقتی اثاث خانه اشان تکمیل میشد که در آخر یکی از این صندوقچه ها را برای نگهداری از وسایل گران قیمت و با ارزش معنوی میخریدند.سپس آن را در یک محل مثلا زیر زمین،یا داخل کمد دیواری قرار می دادند.

برخی از کاسبهای بازار در زمان اوج ورونق کارشان روزی صد صندوقچه می فروختند.آنها در کارگاهشان تا چهل کارگر مشغول به کار بودند.از این صندوقها به جای کمدهای دراز و کوتاه امروزین هم استفاده میشد.یعنی لباسها در کنار وسایل زینتی و گرانبها نگهداری می شدند.

صندوقچه ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

صندوقچه ها از وسایل اساسی جهیزیه بودند. دخترها با خودشان از این صنوقچه ها به عنوان جهزیه به خانه بخت می بردند. اگر پدری به جای یک صندوقچه دو تا در جهزیه قرار میداد یعنی خیلی زیاد دخترش را تحویل گرفته است.

این صندوقها از چوب با روکش آهنی زمینه سفیدکه بر روی آن نقش و نگارهای متفاوت و رنگی چاپ شده بود؛ساخته می شدند.قفل آن نیز یک زبانه از حلبی بود که بر روی صندوقچه قرار میگرفت و با قفلهای کلید دار معمولی درش بسته میشد. این کلید در نزد بزرگتر خانه نگهداری میشد.

گاهی هم برای سالها این صندوقچه ها محرم اسرار خانواده ها بودند.وصیتنامه ،نامه ها،قباله ها و اسناد در این صندوق نگهداری میشدند.

اینک سالهاست که دیگر کسی از این این میراث فرهنگی ایرانیان خبری ندارد و همچنین تولید آنها نیز متوقف شده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *