“آژنگ نیوز”:شعار فرهنگی مدرسه دارالفنون هشتاد سال قبل؛ در این متن که به مناسبت آغاز سال تحصیلی سال ۱۳۲۹-۱۳۲۸ منتشر شده بود،به این شرح است:

دانش آموزان دارالفنون راست بگویید،راست بشنویدو راست بروید

آنچه می خواهید جسورانه و خردمندانه بدست آورید.

میهن عزیز ما ایران نیازمند به جوانان تندرست و داناست.

ورزش کنید تا تندرست و توان و دانش آموزید تا دانا و خردمند باشید.

با خود تعهد جوانمردان کنید که فریب ندهید و کوشش کنید که فریب هم نخورید.بنابر این در دوره زندگانی، چشم و گوش خود را خوب باز و شنوا کنید.

دارالفنون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دارالفنون در سال ۱۲۳۰ خورشیدی در تهران توسط میرزا تقی خان امیرکبیر، یکی از وزیران ناصرالدین شاه، پادشاه دیرینه قاجار، با هدف بهبود بخشیدن به وضعیت تحصیل در ایران تأسیس شد.

مانند سایر نقاط خاورمیانه، تأسیس این مدرسه با میل به واردات علم و فن آوری اروپایی، به ویژه فناوری نظامی، و آموزش افسران ارتش و کارمندان دولتی بنیانگذاری شد. معلمان دارالفنون معمولاً اروپایی بودند. اولین کادر آن شامل هفت اتریشی بود که برای آموزش نظامی در بخش های سواره نظام، پیاده نظام و توپخانه و دوره های مهندسی، پزشکی، داروسازی، کشاورزی و کانی شناسی و همچنین زبان های خارجی استخدام شدند. نخستین تلاش‌ها برای ترجمه کتاب‌های غربی به فارسی و انتشار نخستین کتاب‌های درسی فارسی نیز با دارالفنون مرتبط است. در ابتدا شاگردان دارالفنون معمولاً فرزندان اشراف بودند که برخی از آنها پس از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل به اروپا فرستاده شدند و بعداً در مشاغل خود مناصب مهمی را به دست گرفتند.

اما به تدریج در سالهای بعد دانش آموزان دیگری هم که از توانمندی فراگیری بالای دانش برخوردار بودند به این مدرسه وارد شدند.بکار گیری یک برنامه و هدف مشخص در تربیت دانش آموزان یکی از مهمترین ویژگی های این دبیرستان بود که آنها را همه ساله در قالب این پیامهای فرهنگی تبیین می کردند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *