“آژنگ نیوز”:نوستراداموس، اخترشناس و پزشک فرانسوی که پیشگویی هایش باعث شهرت و پیروان وفادار او در طول زندگی اش شد، در سال ۱۵۰۳به دنیا آمد.قرن ها پس از مرگ او، برخی ازمردم برای او این ویژگی را قائل  هستند که رویدادهای مهم تاریخ را به طور دقیق پیش بینی کرده است، از انقلاب فرانسه تا ظهور آدولف هیتلر.همچنین به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حتی کوروناویروس۲۰۲۰ ظاهرا اشاره کرده است. کتاب پیشگویی او در سال ۱۵۵۵ منتشر شد و از آن زمان به شهرت جهانی رسید. به گفته نوستراداموس، پایان جهان در سال ۳۷۹۷ برنامه ریزی شده است.

نوستراداموس  یا  به صورت کامل میشل دو نوستردام در ۱۴ یا ۲۱ دسامبر ۱۵۰۳ در جنوب فرانسه در سن رمی دو پروونس به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزندی بود که از رینیر دو سنت رمی و همسرش ژائوم دو نوستردام، فروشنده غلات ثروتمند و سردفتر پاره وقت یهودی تبار متولد شد. پدربزرگ نوستردام، گای گاسونه، نیم قرن قبل به کاتولیک گروید و نام خانوادگی را به نوستردام تغییر داد، این امر البته تا حدی برای جلوگیری از آزار و اذیت در جریان تفتیش عقایدبود.

اطلاعات کمی در مورد دوران کودکی او وجود دارد، اما شواهد نشان می دهد که او بسیار باهوش بود زیرا به سرعت در مدرسه پیشرفت کرد. او در اوایل زندگی‌اش، تحت تعلیم پدربزرگ مادری‌اش، ژان دو سنت رمی بود، که در نوه‌اش استعداد و هوش بالایی می‌دید. در این مدت، نوسترادام جوان مقدمات لاتین، یونانی، عبری و ریاضیات را آموخت. اعتقاد بر این است که پدربزرگش همچنین او را با آداب باستانی سنت یهودی و علوم آسمانی طالع بینی آشنا کرد و نوسترادام را برای اولین بار با ایده آسمان ها و چگونگی هدایت سرنوشت انسان آشنا کرد.

nostradamus 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نوستراداموس: تحصیلات

نوسترادام در ۱۴ سالگی برای تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه آوینیون شد. او تنها پس از یک سال مجبور به ترک تحصیل به دلیل شیوع طاعون بوبونیک شد. به گفته خودش، او در این مدت به سراسر کشورفرانسه سفر کرده، در مورد داروهای گیاهی تحقیق می کرد و به عنوان داروساز کار می کرد. در سال ۱۵۲۲ برای تکمیل دکترای خود در پزشکی وارد دانشگاه مونپلیه شد. او گاهی با آموزه‌های کشیشان کاتولیک، که تصورات او از طالع بینی را رد می‌کردند، مخالفت می‌کرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مسئولان دانشگاه به تجربه قبلی او به عنوان داروساز پی برده‌اند و این دلیل را برای اخراج او از مدرسه پیدا کرده‌اند. بدیهی است که مدرسه نسبت به هر کسی که در آن چیزی که «تجارت دستی» تلقی می‌شد فعالیت داشت، نگاهی مشکوک داشتند. با این حال، بیشتر گزارش‌ها بیان می‌کنند که او اخراج نشد و در سال ۱۵۲۵ مجوز طبابت دریافت کرد. در این زمان، او نام خود را لاتین کرد – همانطور که عادت بسیاری از دانشگاهیان قرون وسطی بود – بدین ترتیب نامش از نوسترادام به نوستراداموس،عوض شد.

نوستراداموس و طاعون

در طی چندین سال بعد، نوستراداموس به سراسر فرانسه و ایتالیا سفر کرد و قربانیان طاعون را درمان کرد. در آن زمان هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود نداشت. بیشتر پزشکان به معجون‌های ساخته شده از جیوه، خون‌رسانی و پوشاندن لباس‌های آغشته به سیر به بیماران اعتماد می‌کردند. نوستراداموس چند روش بسیار پیشرفته برای مقابله با طاعون ایجاد کرده بود. او بیماران خود خون تزریق  نمی کرد، در عوض به رعایت بهداشت موثر و تشویق بیرون آوردن اجساد آلوده از خیابان های شهر پرداخت. او به خاطر ایجاد «قرص گل رز» معروف شد، یک قرص گیاهی ساخته شده از گل رز (غنی از ویتامین C) که برای بیماران مبتلا به موارد خفیف طاعون بسیار موثر بود. میزان  و تعداد بیمارانی که او به این ترتیب درمانکرد قابل توجه بود، این امر را علاوه بر مصرف قرص، می توان موارد زیادی را به تمیز نگه داشتن بیمارانش، اجرای رژیم های غذایی کم چرب و ارائه هوای تازه نسبت داد.

با گذشت زمان، نوستراداموس به دلیل معالجه‌هایش را یک شهرت محلی یافت و از بسیاری از شهروندان پروونس حمایت مالی دریافت کرد. در اول سال ۱۵۳۱، از او دعوت شد تا با یک محقق برجسته آن زمان، ژول سزار اسکالیگر در آژن، در جنوب غربی فرانسه کار کند. در آنجا ازدواج کرد و در چند سال بعد صاحب دو فرزند شد. در سال ۱۵۳۴، در حالی که او برای یک مأموریت پزشکی به ایتالیا سفر می کرد، همسر و فرزندانش – احتمالاً بر اثر طاعون – درگذشتند. ناتوانی در نجات همسر و فرزندانش باعث شد که او اعتبار ونیز حمایت اسکالیگر را از دست بدهد.

نوستراداموس وگریز از فرانسه

در سال ۱۵۳۸، سخنی توهین آمیز در مورد یک مجسمه مذهبی منجر به اتهام بدعت گذاری علیه نوستراداموس شد. هنگامی که به او دستور داده شد در برابر دادگاه تفتیش عقاید کلیسا حاضر شود، عاقلانه تصمیم گرفت فرانسه  را ترک کند .اوتا چندین سال در ایتالیا، یونان و ترکیه سفر کرد. در طول سفرهایش به مدارس اسرارآمیز باستان سرزد. یکی از افسانه‌های نوستراداموس می‌گوید که در طول سفر خود به ایتالیا، او با گروهی از راهبان فرانسیسکن برخورد کرد و یکی را پاپ آینده معرفی کرد. این راهب که فلیس پرتی نام داشت، در سال ۱۵۸۵ به عنوان پاپ سیکستوس پنجم منصوب شد و پیش بینی نوستراداموس تایید شد.

نوستراداموس که احساس می کرد آنقدر دور مانده که دیگر  از پیگیری اتهام تفتیش عقاید مصون بماند، به فرانسه بازگشت تا درمان قربانیان طاعون را از سر بگیرد. در سال ۱۵۴۷ در زادگاهش ساکن شد و با بیوه ای ثروتمند به نام آن پونسارد ازدواج کرد. آنها با هم صاحب شش فرزند شدند – سه پسر و سه دختر. نوستراداموس همچنین در این زمان دو کتاب در زمینه علوم پزشکی منتشر کرد. یکی ترجمه جالینوس، پزشک رومی، و کتاب دوم، The Traite des Fardemens،که یک کتاب آشپزی و پزشکی برای درمان طاعون و تهیه لوازم آرایشی بود.

پیشگویی به جای پزشکی

در عرض چند سال پس از استقرار در سالون، نوستراداموس شروع به دور شدن از پزشکی و تمایل بیشتر به سمت پیشگویی کرد. گفته می‌شود که او ساعت‌ها در اتاق مطالعه خود را در شب در مقابل کاسه‌ای پر از آب و گیاهان به مراقبه می‌گذراند. مدیتیشن باعث خلسه و رؤیا می شود. اعتقاد بر این است که رویاها اساس پیش بینی های او برای آینده بودند. در سال ۱۵۵۰، نوستراداموس اولین سالنامه خود را از اطلاعات نجومی و پیش بینی های سال آینده نوشت. سالنامه ها در آن زمان بسیار محبوب بودند، زیرا اطلاعات مفیدی را برای کشاورزان و بازرگانان فراهم می کردند و حاوی قطعات سرگرم کننده ای از فولکلور محلی و پیش بینی های سال آینده بودند. نوستراداموس شروع به نوشتن در مورد رؤیاهای خود و گنجاندن آنها در اولین سالنامه خود کرد. این نشریه با استقبال زیادی روبه‌رو شد و نام او را در سراسر فرانسه منتشر کرد، که نوستراداموس را تشویق کرد که بیشتر بنویسد.

پیشگویی های نوستراداموس

در سال ۱۵۵۴، رؤیاهای نوستراداموس به بخشی جدایی ناپذیر از آثار او در سالنامه ها تبدیل شد و او تصمیم گرفت تمام انرژی خود را در اثری عظیم به نام قرن ها ثبت کند. او قصد داشت در۱۰ جلد این کتاب را بنویسد که شامل ۱۰۰ پیش‌بینی برای ۲۰۰۰ سال آینده بود. در سال ۱۵۵۵ او Les Prophesies را منتشر کرد که مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌های بلندمدت اصلی او بود. او که احتمالاً در برابر آزار و شکنجه مذهبی آسیب‌پذیر بود، روشی برای پنهان کردن معانی پیشگویی‌ها با استفاده از رباعیات – ابیات چهار خطی قافیه‌دار – و آمیزه‌ای از زبان‌های دیگر مانند یونانی، ایتالیایی، لاتین و پروانسالی، لهجه‌ای از جنوب فرانسه، ابداع کرد. البته به نحوی عجیب، نوستراداموس رابطه خوبی با کلیسای کاتولیک روم داشت. اعتقاد بر این است که او هرگز به دلیل بدعت توسط تفتیش عقاید تحت تعقیب قرار نگرفت زیرا نوشته های خود را به عمل سحر و جادو تعمیم نداد. محبوبیت او افزایش یافت و او به یکی از مشهورترین چهره های دوران رنسانس تبدیل شد.

نوستراداموس با پیش‌بینی‌هایش با بحث‌هایی مواجه شد، زیرا برخی فکر می‌کردند او خدمتکار شیطان است و برخی دیگر می‌گفتند او یک شیاد یا دیوانه است. با این حال، بسیاری دیگر بر این باور بودند که پیشگویی ها از نظر روحانی الهام گرفته شده است. به این ترتیب شهرتش بالا رفت  و مورد توجه بسیاری از نخبگان اروپایی قرار گرفت. کاترین دو مدیچی، همسر هنری دوم پادشاه فرانسه، یکی از بزرگترین تحسین کنندگان نوستراداموس بود. پس از خواندن سالنامه های سال ۱۵۵۵ او، جایی که او به تهدیدهای ناشناس برای خانواده اش اشاره کرد، او را به پاریس احضار کرد تا برای فرزندانش توضیح دهد و طالع بینی ترسیم کند. چند سال بعد، او را به عنوان مشاور و پزشک عادی دربار شاه هنری انتخاب کردند. در سال ۱۵۵۶، نوستراداموس در حین خدمت در این سمت، پیشگویی دیگری از قرن اول را نیز توضیح داد، که فرض بر این بود که به پادشاه هنری در آن اشاره شده است. این پیشگویی از «شیر جوان» خبر می داد که در میدان نبرد بر شیر بزرگتر غلبه می کرد. شیر جوان چشم بزرگتر را سوراخ می کرد و او به مرگ بی رحمانه می مرد. نوستراداموس به پادشاه هشدار داد که باید از نبرد های تشریفاتی خودداری کند. سه سال بعد، زمانی که شاه هنری ۴۱ ساله بود، در مسابقه ای با حریف جان خود را از دست داد که یک نیزه از این حریف، چشم پادشاه را سوراخ کرد و نیزه ازپشت چشم به عمق مغزش فرو رقت. او ۱۰ روز به نحوی دردناک به زندگی ادامه داد تا اینکه سرانجام بر اثر عفونت جان باخت.

نوستراداموس ادعا کرد که پیش بینی های منتشر شده خود را بر اساس طالع بینی نجومی استوار می کند ،یعنی هنر پیش بینی رویدادهای آینده با محاسبه سیارات و اجرام ستاره ای در رابطه با زمین. منابع او شامل قطعاتی از مطالب مورخان کلاسیک مانند پلوتارک و همچنین وقایع نگاران قرون وسطی است که به نظر می رسد او به طور آزادانه از آنها وام گرفته است. در واقع، بسیاری از محققان بر این باورند که او پیشگویی های باستانی پایان جهان (عمدتاً از کتاب مقدس) را بازنویسی کرد و سپس از طریق خوانش های طالع بینی گذشته، این وقایع را در آینده پیش بینی کرد. همچنین شواهدی وجود دارد که همه شیفته پیش‌بینی‌های نوستراداموس نبودند. او توسط اخترشناسان حرفه ای آن روز به دلیل بی کفایتی و فرض اینکه طالع بینی مقایسه ای (مقایسه پیکربندی سیاره های آینده با آن هایی که همراه با رویدادهای شناخته شده گذشته هستند) می تواند آینده را پیش بینی کند؛ مورد انتقاد قرار گرفت.

Nostradamus - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نوستراداموس چگونه مرد؟

نوستراداموس در بیشتر دوران خود از نقرس و آرتریت رنج می برد.در بزرگسالی  ودر سال‌های آخر زندگی او، بیماری اش شدت گرفت. این بیماری اش بدون درمان مناسب ، منجر به نارسایی  قلبی شد. در اواخر ژوئن ۱۵۶۶، نوستراداموس از وکیل خود خواست تا وصیت نامه ای تنظیم کند و بسیاری از دارایی خود را به همسر و فرزندانش واگذار کرد. در غروب اول ژوئیه، گفته می شود که او به منشی خود ژان دو شاوینی گفته است: “شما من را در طلوع آفتاب زنده مشاهده نمی کنید.” صبح روز بعد او را در حالی که روی زمین کنار تختش دراز کشیده بود، پیدا کردند.

نوستراداموس: میراث

بیشتر رباعیاتی که نوستراداموس در طول زندگی خود سروده است به حوادثی مانند زلزله، جنگ، سیل، تهاجم، قتل، خشکسالی، جنگ و طاعون می پردازد. علاقه مندان به نوستراداموس ؛پیش بینی رویدادهای متعدد در تاریخ جهان از جمله انقلاب فرانسه را به او نسبت داده اند.برخی دیگر از پیش بینی های نسبت داده شده به او عبارتند از: ظهور ناپلئون و هیتلر؛ توسعه بمب اتمی؛ ترور JFK و حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در مرکز تجارت جهانی. اخیراً، علاقه‌مندانش ادعا می‌کنند که نوستراداموس ظهور کووید-۱۹ را  نیزپیش‌بینی کرده بود.زیرازمانی او نوشته: «در نزدیکی دروازه‌ها و در داخل دو شهر/دو بلا وجود خواهد داشت که مشابه آن‌ها هرگز دیده نشده است. قحطی در طاعون، مردم با پولاد بیرون می‌روند/ برای تسکین به خدای بزرگ جاودانه گریه می‌کنند

به نظر می‌رسد محبوبیت نوستراداموس تا حدی به این دلیل است که مبهم بودن نوشته‌های او و نداشتن تاریخ مشخص آن‌ها، نقل قول انتخابی آنها را پس از هر رویداد بزرگ به نحوی  دراماتیک ؛با این هدف که نوستر آداموس آن را پیش بینی کرده بود؛ آسان می‌کند. برخی از محققان معتقدند که او برای پیشگویی نمی نوشت، بلکه برای اظهار نظر در مورد وقایع زمان خود و مردم آن می نوشت. روش یا نیات او هرچه که باشد، پیش‌بینی‌های جاودانه نوستراداموس همچنان او را برای کسانی که به دنبال پاسخی برای سؤالات دشوارتر زندگی هستند محبوب می‌کند.

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *