“آژنگ نیوز”:کتاب”جامعهٔ توده‌وار”منتشر شد.نویسنده:سی. رایت میلز ، ترجمهٔ حسین معصومی همدانی ،نشر همان ،۷۰ صفحه، چاپ اول ،۲۵۰۰۰ تومان.

جامعه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

تا هنگامی که رسانه‌‏ها به صورت کاملاً انحصاری در نیامده باشند، انسان می‌‏تواند آن‌ها را به جنگ یکدیگر بیندازد و با هم مقایسه کند و بدین ترتیب در برابر داده‌های هر یک از آن‌ها مقاومت کند.

هرچه رقابت میان رسانه‌‏ها واقعی‏‌تر باشد، پایداری انسان نیز بیشتر خواهد بود. اما حقیقت ماجرا آیا همین است؟ و تا چه اندازه؟ آیا مردم گزارش‌هایی را که دربارۀ روی‌دادها و سیاست‌ها به دست می‏‌آورند واقعاً با هم مقایسه می‌‏کنند و آیا محتویات رسانه‌‏ها را به جنگ یکدیگر می‌‏اندازند؟
رسانه‏‌ها به آدمی می‏‌گویند که کیست ـ به او هویت می‌‏بخشند؛ به او می‏‌گویند که می‏‌خواهد چگونه باشدـ به او انگیزه می‌‏دهند؛ راه رسیدن به این هویت را به او نشان می‌‏دهندـ شیوۀ کار را یادش می‏‌دهند؛ به او نشان می‌‏دهند که حتی اگر از چنین هویتی محروم باشد چگونه وانمود کند که دارای آن است ـ راه گریز را نشانش می‌‏دهند. وجود فاصله میان هویت و انگیزه، به ابداع شیوۀ کار یا راه گریز منجر می‌‏شود.

این شاید فرمول اساسی روان‌شناسی رسانه‌‏های گروهی امروزی باشد، اما فرمولی نیست که با رشد انسان‏ هماهنگی داشته باشد. بلکه فرمول جهانی غیرواقعی است که رسانه‏‌های گروهی ساخته‌‏اند و آن را دوام و بقا می‌‏بخشند.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *