“آژنگ نیوز”:نشست مجازی”میراث مشترک ایران و قفقاز”هم‌زمان با گشایش نمایشگاه عکس کتیبه‌های فارسی قفقاز در کافه فلسفه،برگزار می شود.

سومین نشست از سلسله نشست‌های صبح جمعه بخارا به بررسی میراث ایرانی در قفقاز اختصاص دارد. قفقاز که تا دو سده پیش بخشی از قلمروی ایران بشمار می‌رفت، هم‌چنان وارث بسیاری از آثار فرهنگی و تمدنی است که امروزه میراث مشترک ایران و قفقاز را شکل داده‌اند.

مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، چندسالی است که در مناطق مختلف جهان از آسیای مرکزی تا قفقاز از هند تا شرق آفریقا در جستجوی کتیبه‌های فارسی و میراث ایرانی است. بسیاری از عکس‌هایی که وی در یک دهۀ گذشته گرد آورده است، تنها نشانه‌هایی است که از این میراث بجا مانده؛ زیرا بخشی از این آثار در سال‌های اخیر و در پی تحولات سیاسی به کلی از میان رفته است.

قفقاز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آنجایی که کتیبه و نوشته در اسلام، نقشی را ایفا می‌کند که شمایل و نقاشی در هنر مسیحی دارد؛ لذا اطلاعات تاریخی، زبانشناسی و مردم‌شناسیِ فراوانی را می‌توان از کتیبه‌ها به دست آورد. همچنین بسیاری از این کتیبه‌ها بر سردر مساجد، امام‌زاده‌ها، قلعه‌های قدیمی و بازار و حمام قرار داشته و نشان‌گر رونق اقتصادی و جایگاه تمدنی مناطق مختلف قفقاز است. میراث مشترک ایران و قفقاز از شمالی‌ترین نقطۀ آن یعنی سرزمین اوستیای شمالی تا شمال رود ارس، به اشکال مختلف پراکنده است.

در نشستی که ساعت ده صبح روز جمعه ۵ آذرماه ۱۴۰۰ به همت مجله فرهنگی بخارا و کافه فلسفه برگزار می‌شود؛ مرتضی رضوانفر دربارۀ کتیبه‌های فارسی قفقاز سخن خواهد گفت و مشاهدات میدانی و پژوهش‌های خود را با علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و تمدنی ایران در قفقاز به اشتراک می‌گذارد.
در ادامۀ این نشست، دکتر حامد کاظم‌زاده از دانشگاه اتاوا که سال‌ها در مناطق مختلف قفقاز حضور داشته و دربارۀ اقوام ایرانی قفقاز پژوهش کرده است، از میراث فرهنگی و تمدنی ایرانی در این مناطق سخن خواهد گفت.
صبح جمعه‌های بخارا در کافه فلسفه، سلسله نشست‌هایی درباره فرهنگ، تاریخ و اجتماع است که با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان برگزار می‌شود. این نشست به صورت زنده از صفحات زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
@bukharamag
@cafe_philosophique

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *