“آژنگ نیوز”:دکتر حکیم زاده ،بنیانگذار آسایشگاهای معلولان وسالمندان ایران است. مرحوم دکتر محمد رضا حکیم زاده پزشک ونیکوکار اهل لاهیجان بود که برای نخستین بار در پاسخ به دغدغه‌های نیکوکاری‌اش، اولین مدرسه را در زادگاهش غریب‌آباد لاهیجان، با همت و همیاری مردم بنا نهاد.

پس از ساخت و بهره‌برداری از این مدرسه که به نام وی نامگذاری شده‌است، باز با همان شیوه مردمی و انسانی و با کمک مردم به ساخت یک یتیم‌خانه پرداخت. پس از اتمام تحصیلات در تهران و فرانسه ، وارد خدمات دولتی گردید ونخست به مشهد اعزام شد ودر آنجا آسایشگاه جذامیان را که وضعیت بسیار نامطلوبی داشت بهبود بخشید وبصورت آسایشگاهی نوین در آورد .

سالمندان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از آن به رشت رفت و مدیریت کل بهداری استان گیلان را بر عهده گرفت. در اواسط دهه چهل با همکاری نیکوکار ارمنی آرسن میناسیان وچند تن دیگر به ساخت آسایشگاه سالمندان درمحله سلیمانداراب رشت همت گمارد.

پس از آن به تهران رفت و آسایشگاه کهریزک را با همکاری خیّران تهران بنیان نهاد.حکیم زاده پس از سالها تلاش در امر نیکوکاری سرانجام در سوم آبان سال ۱۳۵۸ در سن شصت و پنج سالگی درگذشت و در صحن ورودی آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک تهران، مکان خیریّه ای که خود تأسیس کرده بود به خاک سپرده شد.
بر روی سنگ مزارش چنین نوشته شده است:« به پاداش و اجر خدمت ناچیز من همین بس که در جوار پاک شما آرمیده ام.»

خاطرات وی در کتابی موسوم به “سرگذشت من”، با ویرایش مرتضی رسولی پور توسط انتشارات نوگل تهران منتشر گردیده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *