“آژنگ نیوز”:انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به‌زودی کتاب”روزنامۀ خاطرات ناصرالدّین‌شاه قاجار از شوّال ۱۲۹۳- جمادی الاوّل ۱۲۹۶ به انضمام سفرنامۀ دوم فرنگستان را منتشر خواهد کرد:

کتاب حاضر شامل وقایع از شوّال ۱۲۹۳ تا جمادی‌الاول ۱۲۹۶ق. است. در این کتاب، علاوه بر شرح وقایع متفرقه، اخبار مربوط به دارالخلافۀ طهران، شرح مسافرت چندروزۀ شاه به مسیلۀ قم، گزارشی از جشن صدسالگی سلطنت قاجاریه و همچنین جشن سی‌سالگی سلطنت ناصرالدین‌شاه را نیز خواهیم خواند.
در ادامه، شرح کاملی از سفر دوم ناصرالدین‌شاه به فرنگستان ارائه شده که حاوی اطلاعات فراوانی برای پژوهشگران عرصه‌های مختلف تاریخ است.

روزنامه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یادداشت ناصرالدین‌شاه در روز چهارشنبه، ششم صفر

امروز عید مولود ما است. صبح برخاستیم، هوا ابر و آفتاب بود. خیلی هوای خوبی بود. چند شیشه عکس در اندرون انداختیم. بعد آمدیم بیرون، دم چادر صدراعظم نشستیم. موزیکان‌چی‌های قزاق، قاجار و غیره صف کشیده بودند. نشستیم. پهلوان‌های مازندرانی پنج شش نفر بودند. با چند نفر پهلوان‌های عراقی که لخت شده بودند کشتی گرفتند. بعد آن یزدی که در طهران هم یکی را زمین زد، با یک نفر مازندرانی کوتاه کوچکی کشتی گرفت. یزدی ادای خنک درمی‌آورد. دستش را به پشتش می‌زد و طوری نگاه می‌کرد به این مازندرانی که یعنی تو را می‌خورم‌. بعد چپیدند به هم و مازندرانی یزدی را به خاک انداخت. باز یزدی بلند شد. این دفعه دیدیم یزدی زلف مازندرانی را گرفته و می‌خواهد بکشدش. فحش دادیم و گفتیم ول کنند، نمی‌خواهد بگیرند. بعد خود مازندرانی‌ها با هم کشتی گرفتند و مشت به هم می‌زدند و بعد به آهنگ موزیک چرخ می‌زدند و رقص می‌کردند و قر می‌دادند و به هوا می‌جستند. خیلی تماشا داشت. مثل پهلوان‌های اسکاتلند انگلیس کشتی می‌گیرند.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *