“آژنگ نیوز”:با مرور تاریخچه ساخت عروسک اسباب بازی، می توان گفت: عروسک ، اسباب بازی کودک مدل انسان یا حیوان است. شاید این قدیمی ترین اسباب بازی بشر هم  باشد.

هیچ عروسکی در گورهای ماقبل تاریخ پیدا نشده است ، احتمالاً به این دلیل که از مواد فاسدشدنی مانند چوب و خز یا پارچه ساخته شده بودند ، اما قطعه ای از عروسک آلاباستر بابلی با بازوهای متحرک به دست آمده است. عروسک های متعلق به ۳۰۰۰تا ۲۰۰۰ قبل از میلاد ، حک شده از قطعات صاف چوب ، نقاشی هندسی ، موهای بلند و روان از رشته های خشت یا مهره های چوبی ، در برخی از گورهای مصری پیدا شده است.

عروسک1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برخی از عروسک های باستانی ممکن است معنای مذهبی داشته باشند ، و برخی از کارشناسان اغلب استدلال می کنند که عروسک مذهبی قبل از آن ؛اسباب بازی بوده است. در یونان باستان و روم ، دختران متاهل عروسک های دور انداخته شده خود را به الهه ها تقدیم می کردند. عروسک ها در قبرهای کودکان در مصر ، یونان و روم و در در دوران اولیه مسیحی دفن شد ه اند. عروسک های پارچه ای قدیمی ، یا عروسک های پر شده ، و همچنین عروسک هایی که از پشم روشن و سایر سرهای پشمی بافته شده و لباس های پشمی رنگی پوشیده شده است ،بعدها پیدا شده است.

در اوایل سال ۱۴۱۳ ، دوکنماخر یا سازندگان عروسک در نورنبرگ آلمان وجود داشت که از قرن ۱۶ تا ۱۸ ، تولید کننده اصلی عروسک و اسباب بازی بود. پاریس یکی دیگر از مراکز  تولیدکنندگان اولیه عروسک بود که عمدتا عروسک های مد تولید می کرد. خانه های عروسک نیز از قرن ۱۶ در اروپا محبوب بودند.

طبقه بندی عروسک ها

عروسک ها بر اساس نوع سرشان طبقه بندی می شوند. بیشتر عروسکهای اولیه در مناطقی از آلمان و اتریش  که چوب فراوان بود،بدون هیچ شگفتی از چوب ساخته شده بودند. عروسک های مومی در طول قرن ۱۷ ظاهر شدند و در حدود ۱۸۰۰ عروسک های ترکیبی ، یعنی مخلوطی از چوب یا کاغذ خمیری ، در آلمان معرفی شدند.

پاپیه ماشه ، نوعی ترکیب و جایگزین ارزان تر برای چوب ، ترکیبی محبوب بود و تولید انبوه آن در اوایل قرن نوزدهم را به عنوان  آغاز صنعت عروسک سازی آلمان ؛مشخص کرد. تولید ظروف چینی لعاب دار ، یا عروسک های چینی در اواسط قرن ۱۹ به این معنی بود که ساخت عروسک های مومی در حدود ۱۸۹۰ متوقف شده بود. عروسک های چینی دارای ظاهری براق بودند و جلوه ای بسیار دلپذیر ایجاد می کردند. بیشتر آنها در آلمان و فرانسه تولید می شدند.

همچنین در دهه۱۸۶۰ در هر دو کشور آلمان و فرانسه عروسک های بیسکو (پرسلن بدون لعاب) رایج بودند که دارای چهره های ظریف نقاشی شده و جذاب ترین رنگ پوست بودند. در حالی که سر عروسکها از جنس چینی بود ، بدن عروسک ها چرم یا چوب بود. از نظر تاریخی بیشتر عروسک ها نمایشی از زنان بالغ بودند ، “bebe” فرانسوی ، محبوب در دهه ۱۸۸۰، برای اولین بار یک دختر جوانتر را به تصویر کشید. قرن نوزدهم واقعاً دوران طلایی برای تولید عروسک بود ، چه در زمینه عروسکهای چوبی ، چه در مورد موم .در این زمان  بیشتر عروسکها در آلمان ، فرانسه ، انگلستان (و بعداً در ایالات متحده) ساخته می شدند.

معمولاً اسباب بازی و عروسکها در دوران قبل از صنعت در نمایشگاه ها و بازارهای مسافرتی به فروش می رسید ، تااینکه در قرن ۱۹ مغازه های اسباب بازی دائمی بیشتری برای فروش کالاها به طور منظم باز شد. عروسک هااغلب بدون لباس خریداری می شدند ، پس از آن مادران یا دخترانشان لباس های خود را می دوختند ، یا بر اساس طرح های خود یا الگوهای خریداری شده از مغازه این کار را انجام می دادند. دوخت لباسها  نشانه خوبی از تاریخ عروسک است ، زیرا چرخ خیاطی تا سال ۱۸۷۰عموماً مورد استفاده قرار نمی گرفت. در آن زمان ، عروسک ها به طور کلی از اقلام لوکس کمتر استفاده می کردند و برای مخاطبان بیشتری مقرون به صرفه بودند. در ولز ، تا اواسط قرن بیستم ، تعداد کمی از خانواده های ولزی پولی داشتند که می توانستند برای صرفه جویی در هزینه های ضروری زندگی هزینه کنند ، که معمولاً به معنای ایجاد انواع سرگرمی ها و سرگرمی های شخصی است. عروسک ها توسط صنعتگران محلی یا والدین کودک از چوب یا پارچه ساخته می شوند ، بنابراین بسیار پیچیده ، در عین حال ، اغلب جذاب و پر شخصیت هستند.

عروسک3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به دلیل روش های جدید تولید ، صنعت اسباب بازی در بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم با ظهور مواد جدید و ارزان تر مانند پلاستیک متحول شد. با عرضه اسباب بازی و عروسک برای همه کودکان قیمت ها کاهش یافت. عروسک های پلاستیکی سخت برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ساخته شدند و از آن به بعد ، چنین خلاقیت هایی با رنگ روشن و شیک منجر به از بین رفتن اقلام خانگی شد ، که در مقایسه با آنها بسیار مبهم به نظر می رسید. عروسک موفق  باربی به عنوان یک عروسک بین المللی برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ وارد قفسه های آمریکا شد و امروزه مغازه های بزرگ اسباب بازی؛ مجموعه ای فوق العاده از عروسک ها را در خود جای داده است که بسیاری از آنها بر اساس شخصیت های زن فیلم ها و برنامه های تلویزیونی محبوب ساخته شده اند.

مجموعه عروسک های نگهداری شده در موزه ها نیزهمچنان در حال رشد است و مهم است که نمونه های معاصر جمع آوری شوند تا ماهیت متغیر ساخت عروسک را منعکس کنند . زیرا مواد و تکنیک های جدید ساخت اسباب بازی  به بازار وارد می شوند.

گزارش:فرحناز عباسی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *