“آژنگ نیوز”:نشست مجازی “دیدار و گفتگو با نجیب بارور”برگزار می شود.یکصد ونود هفتمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفتگو با نجیب بارور ، شاعر نامدار افغانستان.

kdf - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


این نشست به صورت مجازی در کتابفروشی فرهنگان قریب با حضور شاعر، یامان حکمت، مسعود عرفانیان و علی دهباشی در ساعت نه و نیم صبح پنجشنبه هجدهم شهریور۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
نجیب بارور از مادر و‌ پدر پنجشیری در سال ۱۳۶۴ در شهر کهنه‌ی کابل دیده به‌جهان کشود. کودکی او در دوران جنگ‌های داخلی و کشاکش‌های سیاسی سپری شده است. او پس از روی‌کار آمدن رژیم اول طالبان، مدتی از آموزش‌های ابتدایی بدور ماند، اما پس از شکست طالبان و آغاز دوره حکومت مؤقت در سال ۱۳۸۱ ، دوباره به‌ تعلیم پرداخت و در سال ۱۳۸۸ از لیسۀ خواجه عبدالله انصاری سند فارغ التحصیل شد . پس از آن، تحصیلات عالی خود را در رشتۀ علوم سیاسی تا درجه کارشناسی«لیسانس» در «دانشگاه مشعل» به‌پایان رسانید.
نجیب بارور، مدتی را در وزارت تجارت ‌وصنایع، ، مدتی را در کانون علمی و تحقیقات اسلامی افغانستان، مدتی را در مدیریت اجرایی فصلنامۀ علمی الارشاد، مدتی را به حیث مشاور فرهنگی ریاست اجرائیه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و مدتی را در سمت ریاست فرهنگی بنیاد مارشال کار کرده است. مدیرمسئولی هفته‌نامه‌ی کابل که توسط احمدشاه مسعود بنیادگذاری شده بود، بر عهده وی است.
او توانسته است با مطرح کردن وحدت فارسی زبانان و هم‌گرایی فرهنگی در شعرهایش حتی در میان مردمان کشورهای ایران و تاجیکستان و شهرهای سمرقند و بخارا نیز محبوبیت پیدا کند. به دلیل همین رویکرد فرهنگی‌ست که شعرهای او در بین فارسی‌زبانان خوانندگانی دارد. از او تا حال کتاب‌هایی زیر به‌چاپ رسیده است:

۱«نام دیگر کابل»
۲«سه‌عکس جدا افتاده»
۳«هندوکش بی‌اقتدار»
۴«مرزها دیگر اساس دوری ما نیستند»
مراسم دیدار و گفتگو با نجیب بارور را از طریق نشانی‌های زیر به صورت زنده می‌توانید ببینید و بشنوید:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/farhangan.ir

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *