“آژنگ نیوز”:قومِ تاجیک، قومی ایرانی محسوب می‌شود که در مناطقِ آسیای مرکزی، بخشی از افغانستان و شمالِ شرقِ خراسانِ بزرگ و ماوراء‌النهر سکونت داشته و دارد.

کلمه‌ی《تاجیک》که در متونِ قدیمی به‌صورتِ《تاژیک》و《تازیک》نیز به کار رفته است، به‌طورِ کلی از نامِ قبیله‌ی《طَی》(از قبایلِ عرب)گرفته شده و در ابتدا نیز به همان معنیِ تازی و عرب موردِ نظر بوده است. همچنین زمانی نیز به مسامانان و اقوامِ ایرانی اطلاق می‌شد که اسلام از طریقِ آنان، در آسیای مرکزی گسترش یافته است.

تاجیک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در گذشته‌ی دور، این عقیده رایج بود که اگر فردی ایرانی، اسلام بیاورد،《عرب》می‌شود و چون ایرانیانِ مسلمان در آن نواحی آمد و شد داشتند، تُرکان آنان را《تاجیک》می‌خواندند. در طولِ تاریخ نیز سلسله‌های ترکِ حاکم بر منطقه، اقوامِ ایرانی را《تاجیک》می‌خواندند.

محمود کاشغری در کتابِ ارزشمندِ خود دیوانِ لغات‌الترک که در قرنِ پنجمِ هجریِ قمری تألیف شده است، این قوم را《تژیک》می‌خواند. وی مفهومِ کلمه‌ی《تژیک》و《تجیک》را همان ایرانی یعنی《الفارسی》می‌داند. لفظِ《ایرانی》در مقابلِ《تُرک》ادا می‌شده است و بدین‌ترتیب، با اطلاقِ کلمه‌ی《تاجیکی》، ایرانیانِ مسلمان از اعراب متمایز می‌شدند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *