“آژنگ نیوز”:در دنیای امروز فقط به یک دیدگاه اکتفا نکنید.بهره گیری ازچندین دیدگاه (که در مناطقی از اروپا به “چندشخصیتی” معروف است) برای بیان ابعاد  مختلف یک واقعه تاریخی یک ضرورت بنیادین پژوهشی است.در دهه های اخیر محققان و پژوهشگران؛ اعتبار روایات تاریخی منفرد (یک طرفه) را زیر سوال برده اند. آنها به جای تمرکز روی گروهها و جوامع غالب؛ استفاده از چندین دیدگاه را توصیه می کنند. یک دلیل این امر ناشی از افزایش تنوع و تکثر فرهنگی است ، زیرا بسیاری از گروه ها – زنان ، فقرا ، اقلیت های قومی و غیره – در روایت های سنتی تاریخی نادیده گرفته شده اند.

دلیل دیگر از جنبه ساختاری است. به هر حال ، مورخان خوب فقط به یک دیدگاه در مورد یک مساله تاریخی اکتفا نمی کنند – آنها بسیاری از نسخه های (گاهی رقیب) یک داستان را برای ایجاد تفسیری دقیق با هم ترکیب می کنند. همانطور که یک پژوهشگر تاریخ مدرن یعنی Ann Low-Beer گفته: ، “در تاریخ ، دیدگاه های متعدد معمول است و باید در برابر شواهد آزمایش شوند و در قضاوت ها و نتیجه گیری ها حساب شوند.”

افکار مختلف - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در اینجا نمونه ای از استفاده از چندین دیدگاه ؛در خصوص تاریخ  آمریکا ذکر شده استJon Wiener مورخ ، در حال نوشتن در American History  در مجله Slate ، مثال زیر را ارائه می دهد:

در مورد بازسازی تاریخ آمریکا باید اشاره کرد: رادیکال های شمالی ، سیاست فدرال را شکل می دادند.آنها می خواستند بردگان سابق را به عنوان حقوق بگیر و یا به عنوان رأی دهنده،به اقتصاد بازار آزاد وارد کنند. از دیگر سو نخبگان منطقه جنوب  آمریکا، می خواستند تا آنجا که ممکن است سیستم کار قدیمی مزارع را حفظ کنند.از طرف دیگرموضوع  برده های سابق  ودرک آنها از آزادی نیز مطرح بود.همانطور که اریک فونر نوشته است ، “با توجه به تجربیاتشان به عنوان برده در ذهن آنها فقط بردگی شکل گرفته بود”.به همین جهت، آزادی برای آنها به معنای آزادی کار برای خود و نیز استقلال اقتصادی و دسترسی به زمین بود. این استدلال تاریخی در نهایت بیانگر این نکته است که آزادی خواهان در شمال آمریکا  در تعارض با دولت فدرال ، که ادعا می کند نماینده آنها است ، منافع خود را تعریف می کنند. بنابراین ، به جای اینکه لیستی از وقایع  و رویداد های را در مورد آمریکا  به دانشجویان یادآوری کنیم، از آنها می خواهیم که آنچه را اتفاق می افتد به صورت استدلالی و چند جانبه تصور کنند. بر این مبنی  این حوادث آمریکا،یک درگیری سه جانبه بر سر معنای آزادی بود.

در نتیجه ، از نظر وینر ، “دانشجویان در پایان،نه تنها در مورد آنچه در طول بازسازی اتفاق افتاده بلکه در مورد چگونگی بازسازی تاریخ خود، آموزش های فراوان را یاد می گیرند.”

البته اگر چه هنوز این رویکرد پژوهشی، جهانی نیست ؛ لکن این رویکرد به طور گسترده ای  حتی در فعالیتهای اجتماعی،پذیرفته شده است. در جدیدترین بیانیه ، شورای ملی مطالعات اجتماعی در ایالات متحده به دانشجویان توصیه شده که “تفکر انتقادی داشته باشید و بر اساس اطلاعات از دیدگاه های مختلف، تصمیمات شخصی و مدنی بگیرند.”

نویسنده:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *