“آژنگ نیوز”:افتتاح فرودگاه مهر آباد در نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۳۱۷ خورشیدی شکل اجرایی و عملی به خود گرفت.این فرودگاه برای اولین بار به عنوان میدان پروازهوایی هواپیماهای باشگاه هوانوردی در سال ۱۳۱۷ مورد استفاده قرار گرفت ، سپس پس از جنگ جهانی دوم همراه با پیوستن به سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی ایران در ICAO در سال ۱۳۲۹ ،به عنوان یک سازمان  بین المللی شناخته شد .

منطقه ای که فرودگاه مهر آباد  در آن تاسیس شده است در ابتدا  روستای “حسین آباد” بود .تا این که منطقه به عنوان بخشی از جهیزیه عصمت الدوله(دختر ناصرالدین شاه) به شمار آمد و به همین جهت نیز ً “مهرآباد” نامگذاری شد. اما بعداً ، به دلیل بدهکاری های هنگفت خانواده اش ، مهرآباد توسط  رضا خان از تصرف خانواده عصمت الدوله خارج شد .بر اثر این ماجرا اوبه قدری آزرده شد که از مهرآباد خارج شد.

مهر آباد ۱۳۳۷ ۱۳ مرداد روز افتتاح - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تا مدتی این زمین بایر بود و تهران نیز محلی به عنوان فرودگاه نداشت. حتی  در یکی از روزهای سال ۱۳۰۶ و در پایان جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار هواپیمایی را دیدند که بر فراز آسمان پرواز می کرد. این هواپیما از روسیه با خودرو به از طریق بندر انزلی به ایران  منتقل شد .

خلبان  پس از سوار شدن بر هواپیما ، وقتی به تهران رسید بر فراز تهران در ارتفاع کم به پرواز درآمد. هیچ مکان خاصی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشت و خلبان در منطقه ساختمان وزارت خارجه تهران (میدان مشق) فرود آمد.

سالها بعد ، به دنبال توسعه سریع صنعت هوانوردی ، قانون ثبت اختراع ایران در فوریه ۱۳۰۶ به یونکرهای آلمان اعطا شد  تا از این هواپیماها در ایران هم تولید شود.نهایتا چند سال بعد ، پس از تاسیس باشگاه خلبانان با ۲۰ هواپیما در سال ۱۳۱۷ ،به منظور پروازهای آموزشیِ عملا فرودگاه مهرآباد تأسیس شد. در سال ۱۳۲۴، اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به ایالات متحده اعزام شدند ، پس از آن نیروی هوایی در سال ۱۳۲۶ توسط هواپیماهای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کار کرد و عملیات پروازهای مسافرتی  را نیز  آغاز کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *