“آژنگ نیوز”:نگاهی به کارنامه تیم والیبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو .والیبال ایران در المپیک در مرحله مقدماتی حذف شدو به مرحله بعدی نرسید. اجازه بدهید در همینجا به این نکته اشاره کنم که به عنوان یک تماشاگر والیبال تصور میکنم نهایتا اگر به مرحله بعد هم می رسیدیم فقط یک بازی انحام داده و کمی دیرتر حذف می شدیم .زیرا در برخی مواقع بنا بر استعداد ذاتی برخی بازیکنان و بردهای استثنایی؛ تصور میکنیم که ما باید برای رقابت در کسب مدالهای جهانی و المپیک بجنگیم.

حال آنکه از اساس این طرز فکر اشتباه است.تیم ملی والیبال ایران تیم بسیار خوبی است و حضور این تیم در چنین رقابتهای سطح بالایی ،برای بسیاری از تیمها آرزو است.تیم کوبا،تیم هلند،تیم بلژیک تیم آلمان،تیمهای آسیایی کره جنوبی ،چین و استرالیا کجا هستند؟!!بنا بر این سقف حضور تیم ملی والیبال در این گونه مسابقات و ارایه بازی های خوب است.

در نظر بگیرید که تیم ایران بدون هیچ مسابقه تمرینی و حداکثر ۱۰جلسه تمرین وارد جام ملتها شدو در میانه بازی ها برخی کارشناسان انتظار کسب مقام اول در این مسابقات را داشتند.آنها از مربی ،بازیکنان،و خلاصه همه تیم انتقاد می کردند.حال آنکه اولا قهرمانی پس از یک پروسه طولانی و فراهم آوردن همه امکانات صورت میپذیرد.

نکته دیگر هم اینکه در ورزش بقیه نمی خوابند!آنها هم خود را تجهیز میکنند و برای بهتر شدن و بردن دیگر رقیبان تمرین میکنند.بعد هم ما را می برند.چون از ما بهتر بازی میکنند. ما هم می توانیم با تمرین بیشتر و بهتر شدن باز هم در حایگاه بالاتری قرار بگیریم.

بنا بر این معادله در ورزش ساده است،بهتر باشی می بری؟وچون از باختن متنفری بهتر تمرین میکنی تا بهتر شوی و بازی را ببری.روزگار ی باخت ۳ بر ۲از تیم والیبال پاکستان یک بازی خوب بود. اگر به ژاپن،کره یا چین با فاصله امتیازات کم و در نهایت ۳بر صفر می باختیم ،کلی پیشرفت کرده بودیم!! اما اینک از تیم والیبال ایران انتظار درهم کوبیدن همه رقبای تا بن دندان مسلح را داریم.

image 11 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما اگر بخواهیم جایگاه تیم ایران را تعریف کنیم باید بگوییم،الان تیم والیبال ایران چنان تیمی است که همه کشورهای سطح اول والیبال هم می دانند که اگر تمام توانشان را در مقابل تیم ایران نگذارند،غیر ممکن است بتوانند تیم ملی والیبال ایران را ببرند.و این کم موقعیتی برای تیم ایران نیست.بازیکنان تیم والیبال ایران هم اکنون در لیگهای مختلف بازی میکنند. اما تیم قطر که بازیکنان والیبال کشورهای مختلف دنیا در تیمش بازی می کنند الان کجاست؟

یک اشاره دیگر !در یکی از مسابقات جام ملتهای والیبال که دور برگشت آن در ایران برگزار می شد،تیم ملی آلمان تیم والیبال ایران را برد. در آن مسابقه یکی از بازیکنان تیم ملی والیبال آلمان با سرویس زدنها متوالی ۹ امتیاز از تیم ایران گرفت.اما الان تیم آلمان در المپیک بود؟آن بازیکن کجاست که ما به معروف و موسوی گیر می دهیم که چرا بازنشسته نمی شوند. بازیکنانی که هنوز لیگهای معتبر دنیا دنبال قرار داد بستن با آنها هستند.معروف در دو سه بازی قبل برای انداختن یک جاخالی دل شیر داشت،اما الان کورونومتر روشن کردیم که کی او می رود!اگر انتظار ارایه یک روند معتدل در مسابقات را از تیم ایران داریم بهتر است اول اعتدال را درمورد قضاوتها و اظهار نظرهای خودمان بکار گیریم.

اما در باره نتیجه حضور تیم والیبال در المپیک.ایران در این دوره از مسابقات بر خلاف اکثر مسابقات شروعی طوفانی داشت. این یک دستاورد.دوم جوانانی به تیم والیبال اضافه شده اند. جوانانی که به شایستگی و در سطح بالا در المپیک بازی کردند..تیم والیبال در تمامی مسابقات با تمام توانش بازی کرد. مثل تیم بسکتبال در مقابل تیمی دیگر سه رقمی نشد !!و نصف امتیاز تیم مقابل را نیاورد!!

بازیکنان با تجربه ایران همچنان نقش کلیدی اشان را به بهترین وجهی ایفا کردند.نکته بعد. یکی از بهترین مربیان والیبال جهان در نیمکت ایران نشست تا کسی دیگر کاسه کوزه شکست را سر او نشکند!!اگر چه برخی افراد خودشان را صاحب دانش بیشتری از او دروالیبال هنوز می دانند!

والیبال ایران همچنان از تیمهای سطح بالا در جهان به شمار می آید.اتفاقی که برای کمتر رشته ورزشی در ایران می توان تصور کرد.بنا بر این آنچه اینک مهم است،این نکته است که ما چگونه می خواهیم قدر شناس زحمات این ورزشکاران در این سالها و نیز حضور آبرومندانه اشان در المپیک باشیم.باخت در ورزش یعنی گذشته. باید برای آینده برنامه ریزی کرد.طرح این نکته که بیرون رفتن آبشار یک بازیکن موجب باخت تیم شد،کاری بسیار ناپسند است ،تا قبل از این آبشار آن بازیکن دهها امتیار برای تیم ایران آورده بود.این شیوه توهین به تیم مقابل هم هست،انگار آن طرف زمین برگ چغندر !به جای بازیکن چندین سال تمرین کرده ؛قرار داشت.یعنی الان جای طرح گلایه های شخصی نیست.همت جمعی باید مصروف این نکته شود که کسب افتخارات هدفگذاری شده و نیز این سطح از والیبال حفظ شود. کدام کشور در سطوح مختلف سنی مانند ایران در سطح والیبال حضور دارد؟ خلاصه والیبال یک سرمایه ملی است به آن در همان سطح ملی توجه کرده و اگر حرفی هست؛به جای نبش قبر گذشته ،به فکر ارایه راه حل مناسب با حفظ احترام به بازیکنان وزحمت کشان ، برای آینده والیبال باشد.البته همه این حق را دارند که از عدم راهیابی تیم به مرحله بعدی و حتی روی سکو ناراحت باشند. اما یک سریال تازه بانام تدلاسو درحال پخش است که درمورد ورزش و بویژه فوتبال است. درزمانی که تیم باخته است مربی می گوید:می دانید که از ناراحتی بدتر چیه؟خودش جواب میده و میگه :”اینکه تنها باشی و منفرد از دیگران و ناراحت باشی”. پس بیایید باهم باشیم حتی اگر ناراحتیم .چون باز هم به گفته مدیر باشگاه در همین سریال؛” هر ضرری در نهایت منفعتی دارد”.

گروه ورزش المپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *