“آژنگ نیوز”:۱۰ روش مدیریت برای انجام فعالیتها به بهترین نحو.آیا تاکنون طرحی را آغاز کرده اید که مطمئن باشید موفقیت بزرگی به دست خواهد آورد ، اما به دلیل از دست رفتن مهلت مقررو از اتمام  بودجه ، هیچگاه به نتیجه نهایی خود نرسیده است؟ اینجاست که ارزش مدیریت خوب پروژه مشخص می شود.این گونه مشکلات نشان می دهد که  وجود یک ساختار برای راه اندازی و تکمیل پروژه هایی که با برنامه استراتژیک شما همسو باشد ؛برای دستیابی به اهداف شما حیاتی است.

انواع روشهای مدیریت پروژه وجود دارد که می توانید آنها را پیاده سازی کنید . در اینجا ۱۰روش مدیریت پروژه معرفی می شوند. البته باید به این نکته توجه کرد که هیچیک از این۱۰ روش ممکن است نسبت به دیگری برتری نداشته باشد. همچنین بر اساس شرایط میتوان هریک از این 10 روش را ا نتخاب کرد و یا از آنها به صورت ترکیبی بهره گرفت.

۱. آبشار

آبشار یکی از راهکارهای ساده برای اجرا است و برای پروژه های کوتاه و بدون عارضه ایده آل است. این استراتژی خطی و ترتیبی است – به سادگی وظایف را به صورت متوالی لیست کنید و هنگام انجام کار آنها را بررسی کنید. یک کار را نمی توان تا زمان اتمام انجام کار قبلی شروع کرد همچنین شما نمی توانید به یک کار قبلی برگردید. برای موفقیت آمیز بودن روش مدیریت پروژه آبشار ، وظایف باید دقیقا به ترتیب منطقی و زمانی و نیزمطابق مراحل تعریف شده انجام بگیرد.

image 126 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۲. چابک

چابک یک روش معمول مدیریت پروژه است که مبتنی بر بهبود سریع و مداوم است. این استراتژی که در ابتدا توسط توسعه دهندگان نرم افزار رایج شده بود ، توسط انواع تیم های دیگر و صنایع نیزپذیرفته شده است. در این شیوه از مدیریت  چرخه های کوتاه پروژه  مورد توجه هستند وبرای بهره گیری  مستمراز پیشرفت محصولات یا خدمات؛مورد  استفاده می گیرد. در این روش انعطاف پذیری و سرعت باعث ایجاد تغییرات در آخرین لحظه می شود و می تواند کیفیت بالاتری را تحویل دهد. چابک مناسب برای تیم های پروژه ای است که به انعطاف پذیری و سرعت نیاز دارند.در مقایسه با روش آبشار ، که برای تیم هایی که به یک برنامه مشخص و ثابت نیاز دارند ایده آل است.

۳. اسکرام

در حالی که روش چابک  بیشتر مجموعه ای از اصول راهنما است ، شیوه مدیریت اسکرام به گونه ای کار می کند تا مجموعه خاصی از قوانین را برای مدیریت پروژه ارائه دهد. این امر شامل فرایندهایی برای شناسایی وظایف ، منابع ، تاریخ اتمام و غیره است. اسکرام برای تحویل سریع ، با چرخه بازخورد سریع و تغییر پاسخگو طراحی شده است. همکاری نزدیک یکی از عناصر اصلی این روش است – تیم ها با هم انگار در مسابقات دو سرعت حضور یافته اند و جلسات کوتاه مدت و روزانه ای که ایستاده  هم برگزار می شود؛برای گزارش پیشرفتها را دارند. گروههای همکار با در نظر گرفتن عامل  سرعت؛ باید یک محصول قابل استفاده تولید کنند. اسکرام یک روش تکراری است که عمدتا در صنعت نرم افزار برای توسعه محصول استفاده می شود ، اما همچنین در پروژه های کوچکتر که شامل سطح بالایی از بهره وری هستند و نیاز به تصفیه فشرده دارند نیز کاربرد دارد.

۴. مسیر انتقادی

اگر به روشی نیاز دارید که به شما کمک کند وابستگی متقابل منابع را درک کنید ، روش مسیر انتقادی یک استراتژی مفید مدیریت پروژه است. این روش شامل جمع آوری کلیه فعالیتهای مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه و مرتب سازی آنها بر اساس مدت زمان و وابستگی ها است. به عنوان مثال ، یک پروژه برای به روزرسانی نرم افزار شامل فعالیتی برای نوشتن مستندات فنی است که باید 6 ساعت به طول انجامد و به آزمایش نهایی بستگی دارد. استفاده از” مسیر انتقادی” مشاهده روابط حیاتی و غیر بحرانی (مسیرها) بین وظایف و تعیین بازه های زمانی برای انجام کار را آسان تر می کند. “مسیر انتقادی ” در اصل برای ساخت پروژه های دفاع موشکی در دهه 1950 ایجاد شده است ، بهترین گزینه برای ابتکارات بزرگ است که به منابع مختلفی بستگی دارد که به طرق پیچیده در تعامل هستند.

۵. زنجیره انتقادی

در حالی که CPM بر اساس ترتیب کار و منابع ساخته شده است ، درروش زنجیره بحرانی (CCM) اساس این استراتژی از مدیریت ؛دردسترس بودن منابع  است.در روش مدیریت “زنجیره انتقادی ، سلسله مراتبی از فعالیت ها و جریان های کاری براساس دسترسی به منابع، توسعه می یابد. تاکتیک اصلی این استراتژی افزودن راه حلهای میانی  به “زنجیره کار” برای رفع کمبود منابع و محافظت از برنامه زمانبندی پروژه است.

image 128 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۶.روش منشور

این نام ازمخفف “PRojects به معنای یکپارچه سازی روشهای پایداربدست آمده است، PRiSM (منشور)یک روش مدیریت پروژه است که بر توسعه مسئولیت اجتماعی متمرکز است. به صورت عادی ، به آن مدیریت پروژه های سازگار با محیط زیست یا سبز نیز گفته می شود. در حالی که مدیریت پروژه معمولی ،بیشتربر زمان بندی و بودجه موعد متمرکز است ، PRiSM همچنین پایداری طولانی مدت را با هدف کاهش هرگونه تأثیر منفی زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی ناشی از پروژه در نظر می گیرد. روش PRiSM در درجه اول برای پروژه های بزرگ توسعه املاک و مستغلات ، ساخت و ساز یا زیرساختها استفاده می شود.

۷. روش پرنس2

PRINCE2 (PRojects IN Controlled Environment) روش استاندارد دولت انگلیس است ، اما توسط صنایع و شرکت های دیگر نیز اجرا شده است. PRINCE2 مبتنی بر فرآیندهای سازگار ، مراحل کنترل شده (ابتدا ، وسط ، پایان) ، منابع تخصیص یافته مناسب ، مبنای دیگر آن نیز بررسی منظم پیشرفت و ضمناهمسویی آن با توجیهات تجاری است. در این شیوه یک هیئت مدیره بر پروژه نظارت می کند ؛در حالی که تیم دیگر هم پروژه یا نقشه را اجرا می کنند (در این روش اساساً تصمیم گیرندگان را از مجریان جدا می کنند). این تاکتیک برای سازمانهای بزرگتر ، جایی که مستندات گسترده و مدیریت فرآیند مورد نیاز است ، بهترین روش است. به عنوان مثال ، یک مطالعه موردی که اخیرا انجام گرفته بود، نشان می دهد که چگونه Vocalink از PRINCE2 برای ایجاد یک سیستم انتقال پول در زمان واقعی بین بانک های انگلیس به خوبی بهره  گرفته است.

۸. کنبان

Kanban ،این روش مدیریت در سال ۱۹۵۳توسط تویوتا ابداع شد .این متد یک روش مدیریت پروژه است که وظایف را در طی مراحل مختلف و براساس یک گردش کار مشخص؛ به صورت حرکت در خط مونتاژ در نظر میگیرد. این روش زیرمجموعه ای ازروشهای پرسرعت(چابک) است ، اما انعطاف پذیرتر است و هدف اصلی کارایی است. کانبان برای ترسیم و تجسم پیشرفت تیم در انجام وظایف؛ از نمای “صفحه” استفاده می کند. یک جریان مداوم وجود دارد ، و اقدامات  عقب مانده را به ترتیب اهمیت  برای اولوست بخشیدن به اجرای هرکدام؛با یکدیگرمقابله می کنند.. Kanban برای تیم هایی ایده آل است که نیاز به خروجی مداوم در یک پروژه دارند و می خواهند کارایی را به حداکثر برسانند . این استراتژی در بین تیم های توسعه محصول و همچنین خودروسازان محبوب است.

image 127 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۹. لاغر

Lean برای این روش مدیریت، انتخاب نام درستی است.لاغر، فرم دیگری از مدیریت پروژه چابک است که هدف آن چگونگی انجام کارهای بیشتر باهزینه،انرژی و زمان کمتر است.روش Lean (لاغر)پروژه ها را برای اجرای فردی به کارهای کوچکتر تقسیم می کنند. Lean تلاش های ساده ای را برای از بین بردن تلاش های اضافی به هر قسمت از پروژه اضافه می کند. تأکید بر فرآیندهای استاندارد برای کمک به بهبود مستمر و به حداکثر رساندن کارایی وجود دارد. این روش مدیریت پروژه برای تیم های کوچکی که بودجه محدود یا محدودیت های دیگری دارند ایده آل است ، اما هنوز هم باید تجدید نظرهای زیادی در این شیوه از مدیریت صورت پذیرد.

۱۰. پی .ام باک

از نظر فنی این شیوه از مدیریت یک روش نیست ، مجموعه دانش مدیریت پروژه (PMBOK) کل مجموعه فرآیندها ، بهترین روش ها ، اصطلاحات و دستورالعمل های موسسه مدیریت پروژه است. در حقیقت این شیوه  با توجه همه روشهای توضیح داده شده راه حل مناسبی را اتخاذ میکند که راهنمای نهایی برای استانداردهای مدیریت پروژه برای هر صنعت است.در این شیوه  پنج مرحله مهم فرآیند چنین تشریح شده است: شروع ، برنامه ریزی ، اجرا ، کنترل و خاتمه . PMBOK،به طور مداوم با اطلاعات و روش های جدید به روز می شود .

ترجمه از:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *