“آژنگ نیوز”:چگونه طلا وارد مبادلات اقتصادی جهان شد؟ به احتمال زیاد مردم ابتدا طلا را در نهرها و رودخانه های سراسر جهان کشف کردند ؛زیرا زیبایی و جلای آن توجه مردم را به خود جلب می کند.

از این رو  تاریخ شناخته شده طلا به گذشته بسیار دور برمی گردد ، به طوری که طبق گفته انجمن ملی معدن ، این فلز برای اولین بار در۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط فرهنگ ها ی اروپای شرقی امروزین برای ساخت اشیای تزئینی مورد استفاده قرار گرفت. طلا عموماً برای دو هزار سال صرفاً برای ایجاد چیزهایی مانند جواهرات و بتها برای عبادت استفاده می شد. این امر تا حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و همزمان با امپراطوری باستان مصر تداوم داشتدر این مناطق  طلا را به عنوان اولین وسیله رسمی مبادله تجارت بین المللی به رسمیت می شناختند.

image 120 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حکومت مصر سکه ای به نام Shekel را ایجاد کرد ، سکه ای به وزن ۱۱.۳ گرم واین سکه  به عنوان واحد استاندارد اندازه گیری در خاورمیانه درآمد. این آلیاژ از آلیاژ طبیعی به نام الکتروم ساخته شده بود که حدود دو سوم طلا و یک سوم نقره بود. همچنین در همین زمان بود که بابلی ها روشی به نام سنجش آتش را کشف کردند ، که یکی از مو ثرترین روش ها برای آزمایش خلوص طلا بود و تا امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چند قرن بعد ، حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد ، مصری ها کشف کردند که می توانند طلا را با فلزات دیگر آلیاژ کنند تا باعث تقویت آن شده  و نیز  رنگدانه های مختلفی به آن بدهند. مصریان همچنین در این زمان آنها یک  روش ریخته گری ویژه ای را آغاز کردند که در آن یک مجسمه طلا به صورت مکرر  از یک مجسمه اصلی مومی ریخته شده ساخته می شد. فرایندی که برای ایجاد مجسمه ها اینگونه مجسمه ها مورد استفاده قرار گرفتند  بسیار پیچیده و مدرن بودند ، به طوری که همچنان هنوز هم از همان روش استفاده می شود.

چند صد سال بعد ، در لیدیا ، پادشاهی در آسیای صغیر ، اولین ضرب سکه های طلای خالص در حدود ۵۶۰سال قبل از میلاد آغاز شد. در 50 سال قبل از میلاد، مسیحیان رومی ها شروع به انتشار یک سکه طلا به نام Aureus کردند که از کلمه لاتین طلا Aurum گرفته شده است. کمی بیش از هزار سال بعد ، در سال۱۰۶۶ میلادی ، ویلیام فاتح نرماندی اولین پادشاه نورمن انگلیس شد و با به قدرت رسیدنش، سیستم جدیدی از پول ،مبتنی بر سکه فلزی را در انگلیس آغاز کرد.

با استفاده از سیستم جدید ارز مبتنی بر سکه ، ایجاد “پوند” ، “شیلینگ” و “پنس” آغازشد که پوند به معنای واقعی کلمه یک پوند نقره استرلینگ بود. در سال ۱۲۸۴، حدود صد سال بعد ، انگلیس اولین سکه طلای خود را با نام فلورین صادر کرد در حالی که در سراسر اروپا در ایتالیای مدرن ، جمهوری فلورانس اولین دوکات طلا را منتشر کرد ، که به زودی به محبوب ترین ارز طلا در جهان تبدیل شد و باقی ماند. پنج قرن دیگر در سال ۱۷۸۷ ، اولین سکه طلای ایالات متحده توسط یک طلافروش به نام افرایم برشر ضرب شد و چند سال بعد در سال ۱۷۹۲ دولت نوزاد آمریکا با تصویب قانون سکه گذاری ، این کشور استاندارد طلا ونقره را به عنوان پشتوانه پول  بکار گرفت.اعتبار یافتن طلا موجب رغبت به کشف طلا گردید .درسال ۱۸۴۸ ، شخصی به نام جان مارشال پوسته های طلا را در نهرهایی در کالیفرنیا یافت و بدین ترتیب هجوم  به کالیفرنیا آغاز شد. کشف طلا در کالیفرنیا یک فصل مهم از تاریخ غرب آمریکا  را رقم زد. چندی بعد ، در سال ۱۸۶۸ ، جورج هریسون ، مردی از آفریقای جنوبی ، در حیاط خانه خود طلا کشف کرد و از آن زمان ۴۰درصد طلای استخراج شده در جهان از کشور آفریقا است.

image 121 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما با شکل گیری روند استعمار و جهانی شدن حضور قدرتهای نظامی در سایر نقاط جهان ؛ باعث کشف جدید طلا در مکان های بیشتری شد و پس از ان به میزان زیادی از این فلز عرضه شد. این امر موجب شکل گیری  استاندارد طلا شد. اما استاندارد طلا به چه معنا بود و چه پیامدی داشت؟در حقیقت طبق استاندارد طلا ، پول به طور مستقیم به عرضه طلا گره خورده بود . استاندارد طلا یک سیستم پولی بود که در آن واحد حساب استاندارد اقتصادی ، به عنوان مثال دلار آمریکا ، بر اساس مقدار مشخصی از طلا بنا شده بود. با استفاده از این سیستم پولی ، شخصی که مقداری پول کاغذی در اختیار داشت می توانست به یک بانک مراجعه کند و آن پول را با مقدار مشخصی از طلا مبادله کند.   در سال۱۸۷۱ ، انگلیس و آلمان رسماً استاندارد طلا را پذیرفتند و تا سال ۱۹۰۰ پیشرفته ترین کشورها این استاندارد را به عنوان استاندارد بین المللی طلا مورد استفاده قار دادند. دوره ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۴ از نظر سیاسی یک دوره نسبتاً پایدار در جهان بود که دولت ها را قادر ساخت تا باایجاد یک استاندارد پایدار طلا بسیار خوب با یکدیگر همکاری کنند. به گونه ای که آن را  عصر طلایی استاندارد طلا لقب داده بودنذ ، اما همه اینها با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ از بین رفت.

در طول جنگ جهانی اول ، بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند که به طور موقت استاندارد طلا را به حالت تعلیق درآورند تا بتوانند برای پرداخت هزینه های درگیری نظامی خود در جنگ پول چاپ کنند. متأسفانه ، این روش افسار گسیخته چاپ پول ؛ابر تورم را ایجاد کرد.به همین دلیل و به سبب مشکلات بعدی اقتصادی روش استاندارد طلا کنار گذاشته شد. اما هنوز ارزش فراوان اقتصادی و مالی این فلز به جای خودش باقی مانده است.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *