“آژنگ نیوز”:عادت های خوب زمینه ساز رفتار خوب است.عادت ها، اساس تسلط و استادی را ایجاد می کنند. در شطرنج، تنها پس از آن که حرکت دادن مهره های اصلی به صورت خودکار در آمد، یک بازیکن می تواند در سطح بعدی بازی تمرکز کند. هر بخش از اطلاعاتی که حفظ می شوند و به ضمیر ناخودآگاه انتقال داده می شوند، فضای ذهن برای تفکر سخت تر باز می شود.

وقتی حرکت های ساده ای را یاد گرفتید که می توانید بدون فکر کردن آن ها را انجام دهید، حالا آزادید و می توانید به جزئیات پیشرفته تر توجه داشته باشید. به این ترتیب، عادت ها ستون اصلی هر گونه تلاش برای رسیدن به مقام استادی هستند. با این حال، مزایای عادت ها هزینه ای هم دارند.

هنگامی که می توانید به صورت خودکار ” به اندازه ی کافی خوب” باشید، دیگر در مورد چگونگی انجام بهتر آن فکر نمی کنید. مزیت عادت ها این است که ما بدون فکر کردن، می توانیم کارها را انجام دهیم. ضعف عادت ها این است که کارها را به روش خاصی انجام می دهید و دیگر به اشتباهات کوچک توجهی نمی کنید. فرض می کنید که در حال بهتر شدن هستید، زیرا مرتب تجربه کسب می کنید. اما در واقعیت، صرفا” عادات کنونی خود را تقویت می کنید، ولی آن ها را بهبود نمی بخشید.

image 12 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برخی تحقیقات نشان داده اند، هنگامی که در یک مهارت تسلط پیدا می شود، در طول زمان، کمی عملکرد آن کاهش می یابد. شما نمی توانید کارهایی را کورکورانه تکرار کنید و انتظار داشته باشید که به فردی استثنایی تبدیل شوید. عادات، ضروری هستند، اما برای تسلط کافی نیستند. آن چه شما نیاز دارید، ترکیبی از عادت های خودکار و تمرین آگاهانه است.

عادت ها + تمرین آگاهانه = تسلط

مهارت های خاص نیازمند خودکار شدن هستند. بازیکنان بسکتبال باید بدون فکر کردن بتوانند حرکت های خاص بسکتبال را انجام دهند. اما پس از اینکه روی یک عادت تسلط پیدا کردید، باید به کار پرتلاش برگردید و شروع به ساخت عادت کنید. هر عادت، سطح بعدی عملکرد را باز می کند. این یک چرخه ی بی پایان است.

گرچه عادت ها قدرتمند هستند، اما آن چه که به آن نیاز دارید، راهی است که در طول زمان از عملکرد خود آگاهی داشته باشید تا بتوانید به بهبود و اصلاح خود ادامه دهید. این دقیقا” لحظه ای است که احساس می کنید که در مهارتی تسلط یافته اید. درست زمانی که همه چیز شروع به احساس خودکار شدن می کند و احساس راحتی می کنید و اینکه نباید به درون تله ی آسودگی خاطر بیفتید. راه حل چیست؟ سیستمی را برای تفکر و بازنگری ایجاد کنید.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *