“آژنگ نیوز”:روزگاری شهریار میوه تهران را تامین میکرد. شهریار در ۳۶ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است. این منطقه در سال ۱۳۵۱ از ۳۰۰ آبادی تشکیل یافته و ازروزی که تهران به صورت شهر درآمده بود ، قسمت عمده میوه آن را تامین کرده است.

سابقا شهریار از لحاظ انگور شهرت داشت .اما به تدریج انگور شهریار جای خود را به میوه هایی دیگر از قبیل هلو، شلیل، سیب ،گلابی و گیلاس  داد.

در سال ۱۳۵۱ انگور میوه ای است که دیگر پرورش آن برای یک باغدار ساکن شهریار به صرفه نبود. زیرا در سراسر کشور تقریباً در یک تاریخ انگور به دست می‌آید ووفور آن یا به اصطلاح بازار”کثرت زمینه آن” باعث پایین آمدن قیمت یا مظنه  می شود .

image 204 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به علاوه نمی‌توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد. از طرفی انگور نقاط دیگر می تواند مصرف تهران را تامین کند. به این لحاظ باغداران شهریار با اینکه از لحاظ تولید برایشان ارزانتر تمام می شود و درختان آب کمتری می خواهد، متوجه میوه های دیگر شده‌اند.

باغداران شهریار برای اینکه همیشه از باغ خود استفاده کنند ،میان درختان گلابی، سیب و گیلاس درخت هلو و شلیل عمر کمتری دارد .ولی در عوض زودتر به بار می نشیند ،می کارند. نهال  هلو در سه سالگی بار میدهد در حالی که سیب و گلابی در هفت سالگی و موقعی که یکی دو سال از بار دادن سیب و گلابی گذشت. عمر درخت هلو پایان می یابد، پس باغ همیشه میوه دارد .در سال ۱۳۵۱ هر شبانه روز یکصد کامیون میوه شهریار را به تهران می آوردند. 

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *