“آژنگ نیوز”:در این دوره کورونایی راهکارمناسب  برای تحمل غم از دست دادن عزیزان چیست؟

اول اینکه باید درک کنیم که غم و اندوه احساساتی غیر ارادی هستند. مثل واکنش به وقتی صدای مهیبی می شنویم و از جا می پریم. وقتی هم که خبر مرگ عزیزی را می شنویم بی اختیار غرق در اندوه می شویم.

نخستین راهکار، اندیشیدن به اتفاقات ناگوار است. باید از قبل به مرگ عزیزانمان می اندیشیدیم تا ازدست دادنشان ضربه روحی سنگینی بر ما وارد نکند. اگر از قبل به مرگ عزیزان بیندیشیم از بودن در کنارشان بیشترین لذت را میبریم و در نتیجه از دست دادنشان افسوس کاهایی را که می توانستیم در کنارشان انجام دهیم، نمی خوریم.

اندیشیدن به اتفاقات ناگوار به فرونشاندن اندوه نیز کمک می کند.  مثلا سنکا به مارکیا که فرزندش را از دست داده توصیه می کند بجای غصه خوردن برای شادیهای ازدست رفته آینده درکنار فرزندش، به این فکر کند که اگر هرگز فرصت لذت بردن از فرزندش را نمی داشت، امروز حال و روزش از این هم نزار تر بود. پس بجای سوگواری از دست دادن،  شکرگزار همین فرصت با او بودن باشد.

image 206 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سنکا به پولوبیوس توصیه میکند که عقل بهترین سلاح در برابر غم است.  (( مگر عقل اشک ما را بند آورد،  واگر نه تقدیر را سر این کار نیست. )) استدلال سنکا بدین صورت است که می گوید مساله از دو حال خارج نیست : یا برادر ازدست رفته پولوبیوس،  اشک و ماتم او را می پسندد یا خیر. اگر از رنج کشیدن پولوبیوس خوشحال است که در این صورت چنین شخصی ارزش اشک ریختن ندارد و پولوبیوس باید دست از گریه کردن برای او بردارد ، و اگر راضی به رنج پولوبیوس نمیشد در این صورت،  اگر پولوبیوس برادرش را دوست دارد نیز باید دست از گریستن بردارد.

استدلال دیگر سنکا نیز این است که چون برادر پولوبیوس از دنیا رفته،  از غم و اندوه ذاتی دنیا رها شده است و این چیز خوبی است و درنتیجه دیوانگی است که پولوبیوس همینطور به شیون ادامه دهد.

البته در مواردی که مخاطب دچار غم و اندوه بسیار شدید است ممکن است چنین حرفهایی برای سرعقل آوردن او جواب ندهد چون عواطف شدیدا بر عقل غلبه پیدا کرده است. اما تلاش برای سر عقل آوردن چنین شخصی حداقل یک فایده دارد و آن اینکه فرد متوجه میشود تا چه حد عقل و منطقش اسیر عواطف است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *