“آژنگ نیوز”:پشمک یک خوردنی ۶۰۰ساله است.پشمک یک شیرینی سنتی ایرانی ، شبیه آب نبات پنبه ای است. این شیرینی با شربت شکر طعم دار ساخته می شود که به آرامی کشیده می شود تا چندین نخ نازک و شکننده ایجاد شود. محصول نهایی شبیه مو یا پشم است که نرم ، در عین حال متراکم و سنگین است و برخی به آن موی فرشته می گویند.

اعتقاد عموم بر این است که این شیرینی جات سنتی از شهر یزد نشات گرفته و امروزه معمولاً در کارخانه های همین شهر تولید می شود.البته تاریخچه استفاده از این شیرینی در ایران به طور دقیق مشخص نیست.

image 152 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویر کارگاه امیر چخماق شهر یزد در سال۱۳۳۳خورشیدی

اما در اشعار بُسحق اَطعمه شیرازی شاعر قرن نهم هجری به پشمک اشاره شده است که مشخص می شود از حدود ششصد سال پیش این شیرینی در میان خوراکی های ایرانی بوده است

 پشمک به طور معمول با کنجد ، گلاب ، هل ، شکوفه پرتقال ، زعفران ، وانیل یا پسته ،طعم دار می شود. در ایران ، خوردن آن به تنهایی معمول نیست و معمولاً در سایر دسرها نیز گنجانده می شود.

به دلیل ظاهر غیرمعمول و تزئینی ، پشمک اغلب روی کیک ، بستنی ، پودینگ و نوشیدنی سرو می شود. اگرچه این خوراکی شیرین عمدتا در ایران تولید می شود ، اما گاهی اوقات می توان آن را در سوپرمارکت های بین المللی در سراسر جهان یافت ، به صوررت بسته بندی شده نیز خریداری کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *