“آژنگ نیوز”:بهار و خزان تهران / از نخست‌وزیری علی امینی تا انحلال جبهه ملی دوم”منتشر شد. نویسنده: رسول مهربان، چاپ اول ۱۴۰۰، افکار جدید، قطع رقعی، ۴۲۶صفحه، جلد شومیز، قیمت: ۱۰۵۰۰۰تومان.

image 92 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

رسول مهربان در سال۱۳۱۴در بندر انزلی متولد شد.آموزش ابتدایی و متوسطه را در رشت و انزلی گذراند و سپس به تشویق خانواده مذهبی خود برای آموزش علوم مذهبی به قم رفت و به حوزه درسی مرحوم آیت الله سید علی اکبر برقعی راه یافت.در سالهای اوج نهضت ملی کردن نفت.

در سال های اوج نهضت ملی کردن نفت و جنبش دموکراسی خواهی دولت دکتر محمد مصدق وارد فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شد و در روزنامه های قم و تهران مقاله هایی نوشت .در ادامه فعالیت سیاسی به “حزب ملی ایران “وپس از شکست نهضت ملی به “نهضت مقاومت ملی” و سپس “جبهه ملی دوم” پیوست. مدتی منشی اللهیار صالح رهبر جبهه ملی دوم بود.در انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی سخنگوی انتخاباتی او شد در آن دوران طولانی پرتلاطم  همواره در کنار اللهیار صالح قرار داشت و از نزدیک شاهد مذاکرات و مباحثات رهبران جبهه ملی دوم بود.

 این تجربیات اجتماعی سیاسی پشتوانه پژوهشهای تاریخی او در سالهای آتی شدند. آثاری چند در تشریح شکست نهضت ملی و علل صعود و سقوط آن که از جمله می توان از” بررسی احزاب بورژوازی لیبرال”،” گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران” نام برد. آنچه با نام “بهار و خزان تهران” پیش رو دارید، هفتمین جلد از مجموعه ای  با همان عنوان ” گوشه ها یی ازتاریخ معاصرایران” است که پیش از این جلد هشتم  آن با عنوان “اصلاحات ارضی” ( جلد ششم در چاپ اول ودوم و ویرایش نخست) منتشر شده است. نگارش مجلدات دیگر این مجموعه ادامه دارد و حوادث دوران محمدرضا پهلوی را از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۵۷روایت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *