“آژنگ نیوز”:سینما نیاگارا اولین سینمای ایران با صندلی های مدرن است.سینما نیاگارا “جمهوری کنونی” در دهه چهل ، اولین سینمای ایران بود که به سیستم صندلیهای متحرک (rocking chairs) مجهز گردید. ساختمان سینما توسط یک مهندس هندی ساخته شده بود اما توسط معمار سرشناس ایرانی پل آبکار، به سینما تبدیل شد.
سینما نیاگارا، در خیابان جمهوری، در پیش از انقلاب، سالنی سرپوشیده داشت که شامل طبقه همکف و بالکن بود و در مجموع گنجایش 960 نفر را داشت.

علاوه بر این سالن روبسته، در پشت بام سینما، ” تراس – سالن تابستانی و روباز سینما” واقع شده بود که گنجایشی معادل تقریبا” ۲۵۰ -۲۰۰ صندلی داشت و فقط با شروع فصل گرما – اواخر بهار- هرسال دائر میشد و با شروع فصل سرما و باران ( اواخر مهر – اوائل ابان ) تعطیل میگردید.

image 57 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این سالن تابستانی و روباز ، هرشب با تاریکی هوا در دوسانس فیلم نمایش داده میشد و تماشاگران میتوانستند در هوای آزاد فیلم مشاهده کنند. چندین سینمای معروف تهران نظیر سینما امپایر – سینما آتلانتیک – اونیورسال – دیانا – کریستال – سینما اروپا و…..سالنهای تابستانی ( تراس ) داشتند که به همین نحو اداره میشد . بعد از انقلاب ، سالن تابستانی سینماها کاملا” تعطیل شدند. بسیاری از سینماها ، منجمله نیاگارا ، سالن سرپوشیده خود را تفکیک کرده و از بالکن ( طبقه دوم ) یک سالن جداگانه و مستقل ساختند.

امروزه سینما نیاگارا ( جمهوری ) به علت آتش سوزی بطور کل تعطیل و متروکه است ولی اگر از آنسوی خیابان از سمت شرق به پشت بام سینما نگاهی بیندازید هنوز میتوانید تابلو چراغهای نئون ” تراس نیاگارا ” را مشاهده کنید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *