“آژنگ نیوز”:از دانش آموزان باید در فضای مجازی محافظت شود.محققان استنفورد گفته اند ، مطالعه ملی مهارت های دیجیتالی دانش آموزان دبیرستان ها در آمریکا ، وضعیت نگران کننده ای را ترسیم می کند

محققان ۳،۴۴۶ دانشجوی آمریکایی را در زمینه توانایی  بررسی خبرهای جعلی در فضای محتوای دیجیتال تحقیق کردند. دانش آموزان مورد بررسی توانایی کمی  در یافتن حقیقت داشتند.

به گفته نویسندگان این مطالعه ، یک مطالعه ملی جدید توسط محققان استنفورد نشان دهنده ناتوانی عظیم دانش آموزان دبیرستانی در کشف اخبار جعلی در اینترنتاست همچنین این موضوع  نیاز فوری مدارس به بهره گیری ابزارها و تدوین برنامه های درسی جدید در کلاس های درس است که مهارت دیجیتالی دانش آموزان را تقویت کند.

image 55 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در بزرگترین مطالعه انجام شده ، محققان دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد چالشی را برای ۳۴۴۶ دانش آموز دبیرستانی آمریکایی که به دقت برای مطابقت با ترکیب جمعیتی جمعیت آمریکا انتخاب شده بودند ، طراحی کردند.

تیم تحقیقاتی به جای انجام یک نظر سنجی استاندارد ، که در آن دانش آموزان عادت ها و مهارت های رسانه ای خود را گزارش می دهند ، یک سری تحقیقات  اینترنتی  از فعالیتهایصورت گرفته از سوی دانش آموزان را ارائه دادند.بر اساس نتایج این بررسی که بصورت آنلاین در مجله Educational Researchher منتشر شده است ؛ محققان می گویند یک نیاز فوری برای آماده سازی بهتر دانش آموزان برای آشنایی با واقعیت های دنیایی است که با یک جریان مستمر اطلاعات گمراه کننده؛ پر شده است.

جوئل برکستون ، مدیر گروه آموزش تاریخ استنفورد ، گفت: “این مطالعه کیفرخواست دانشجویان نیست – آنها آنچه را که به آنها آموخته شده است انجام دادند. اما این مطالعه باید برای کسانی که به آینده دموکراسی اهمیت می دهند نگران کننده باشد.” همچنین او می گوید “ما باید دانش آموزان را آموزش دهیم تا مصرف کنندگان بهتر اطلاعات باشند.”

در یکی از آزمونهای این مطالعه ، یک فیلم تولید شده به صورت ناشناس به دانشجویان نشان داده شد که در سال ۲۰۱۶ در فیس بوک پخش شده و ادعا می کرد که در انتخابات اولیه  آمریکا تقلب شده است و از آنها خواسته شد تا از رایانه های مجهز به اینترنت برای تعیین اینکه آیا شواهد محکمی در مورد تقلب در رای دهندگان وجود دارد را ارائه دهند.

دانش آموزان سعی کردند ، حقیقت را کشف کنند. علی رغم دسترسی به قابلیت های جستجوی قدرتمند اینترنت ، فقط سه نفر از بیش از سه هزار شرکت کننده در این مطالعه – کمتر از یک دهم درصد – توانستند منبع واقعی ویدیو را که در واقع تصاویری از تقلب در انتخابات توسط رای دهندگان در روسیه است ، را پیدا کنند!!

در یک کار دیگر ، از دانش آموزان خواسته شد وب سایتی را تبلیغ کنند که “انتشار گزارش های واقعی” در مورد تغییر اقلیم را اعلام می کند. نود و شش درصد نتوانستند رابطه ناشرمطالب را با صنعت سوخت های فسیلی پیدا کنند. به طور کلی ، محققان دریافتند که دانشجویان به راحتی تحت تأثیر شاخص های نسبتاً ضعیف اعتباری قرار می گیرند .مانند شکل ظاهری یک وب سایت ، ویژگی های نام دامنه آن ، صفحه “درباره” سایت یا تعداد زیادی از اطلاعات موجود در یک وب سایت.آنها در اصل کیفیت و اعتبار  آن اطلاعات تحقیقی نمی کنند!!

سام وینبورگ ، استاد آموزش و پرورش مارگارت جکس در استنفورد ، که نویسنده مشترک مقاله است ، گفت: “صرف نظر از آزمون ، اکثر دانش آموزان عملکرد ضعیفی داشتند و برخی از آنها ضعیف تر از دیگران بودند.” “این یک تصویر نگران کننده از توانایی دانشجویان آمریکایی است که نمی توانند بفهمند این چه کسی  است که  محتوای معینی را تولید کرده است ، گرایشات آنها چه بوده است و آیا اطلاعات ارائه شده قابل اعتماد است. این موضوع واقعا نگران کننده است که  داستانهای گمراه کننده – یا حتی عمداً دروغین – که مثلا بخش از آن حامل حقیقتی است ، برای کاربران اطلاعات به آسانی تولید می شود. این داستانهای دروغین همراه با دسترسی لحظه ای و جهانی ، به مدد رسانه های اجتماعی امروز ،  در دسترس قرار میگیرد. این امر برای دسترسی درست به ایده آینده یکپارچه اطلاعات نیست. “

محققان راه حل های بالقوه ای را که ممکن است مشکل را تاحدی درست کند ،پیشنهاد داه اند. از جمله آموزش استراتژی به دانشجویان تا بتوانند   به صورت  حرفه ای  اطلاعات را جستجو این شیوه ها دانش دیجیتالی دانش آموزان را بهبود می بخشند.

image 56 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وینبورگ  یکی از کارشناسان این پروژه گفته: “بسیار خوب خواهد بود اگر همه دانش آموزان بدانند چگونه از وب کامل استفاده کنند و مهارت کاملاً پیشرفته ای مانند اپراتورهای تقریبا ماهر را داشته باشند “اگر می خواهید به بچه ها رانندگی با ماشین را بیاموزید ، ابتدا باید به آنها بیاموزید که قبل از یادگیری نحوه کار مبدل کاتالیزوریدر موتور ماشین، ، وقتی چراغ قرمز است متوقف شوند و از خط کشی  عبور نکنند. همانطور که مطالعه نشان می دهد ، بسیاری از این کودکان هنوز در مورد رنگ قرمز چراغ درست و کامل توجیه نشده اند. “

وینبورگ گفت: توسعه مهارت های سواد دیجیتال دانش آموزان امکان پذیر است. با توجه به خطراتی که برای دموکراسی ما وجود دارد ، ادغام این مهارت ها در مدارس ، از تاریخ گرفته تا ریاضیات و در هر سطح ، برای مدارس بسیار مهم است.

وینبورگ گفت: “بچه ها می توانند این کار را انجام دهند.” “ما باید کمک کنیم آنها را به آنجا برسانیم.”

بودجه این مطالعه توسط بنیاد ویلیام و فلورا هیولت تأمین شد.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *