“آژنگ نیوز”:عباس تهرانی‌تاش،نوازنده کلارینت “قره‌نی”، متولد۹ خرداد ۱۳۰۷ تهران ؛ موسیقی را ابتدا نزد غلامحسین مین‌باشیان “افسر موزیک” فراگرفت و سپس ضمن تحصیل در هنرستان عالی موسیقی، نزد استاد حسینعلی وزیری‌تبار ردیف‌های موسیقی ایرانی را آموخت.

خودش می‌گوید:
“در دبستان فلوت می‌نواختم و وقتی متوجه انگیزه و کار خوب من در موسیقی شدند، من را به پیشاهنگی معرفی کردند.
در واقع معلم اول من در موسیقی، زنده یاد غلامحسین مین‌باشیان بود. ایشان افسر موسیقی و رئیس موسیقی بالابان‌چی بود و من با لباس پیشاهنگی وارد دسته بالابان‌چی به سرپرستی ایشان در مدرسه فرخی واقع در محله مولوی شدم.
بالابان‌چی، گروه موسیقی کوچکی بود که از دو کلارینت، دو فلوت، دو طبل کوچک و بزرگ و یک جفت سنج تشکیل می‌شد.
از جمله هم‌نوازان من در آن گروه، ولی‌اله البرز و علی‌اصغر فریدونی بودند که کلارینت می‌نواختند؛ من و چنگیز عسگرپور، نوازنده فلوت بودیم که در گروه بالابان‌چی آهنگ مارش می‌نواختیم.
مدتی به این کار مشغول بودم، پس از آن به هنرستان موسیقی رفتم و به‌علت علاقه‌ای که به‌ساز کلارینت داشتم، این ساز را به‌عنوان ساز اصلی خود برگزیدم. آن زمان استاد ایرانی برای آموزش کلارینت نداشتیم، در این هنرستان ۱۲ موسیقیدان اتریشی تدریس می‌کردند، ۱۱ نفر آقا و یک خانم. معلم کلارینت ما، آقایی به نام “ریش‌ان وایدر” بود. ایشان سبک نواختن غربی کلارینت را تدریس می‌کرد اما من همیشه علاقمند بودم آن را با نوای زیبای موسیقی ایرانی و در دستگاههای اصیل خودمان بنوازم و چون آن زمان با موسیقی کلاسیک آنچنان مأنوس نبودم، نزد استاد حسینعلی وزیری‌تبار ردیف‌های موسیقی ایرانی را آموزش دیدم. “

image 219 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عباس تهرانی سالها با رادیو ارتش به‌عنوان نوازنده کلارینت همکاری داشته و همچنین در رادیو‌های ژاندارمری، نیرو هوایی و رادیو ایران برنامه زنده تکنوازی داشته است.
وی به‌عنوان نوازنده با ارکسترهای؛ مهدی خالدی، برادران نورین، علی‌محمد نامداری، شاهپور نیاکان، ارکستر شماره سه به سرپرستی حسین شهبازیان، ارکستر شما و رادیو به سرپرستی جواد بدیع‌زاده و ارکستر گلها به سرپرستی روح‌اله خالقی همکاری داشته است.
عباس تهرانی سالها در کنار آموزش موسیقی به‌هنرجویان و همچنین مدیریت آموزشگاه “دنیای موسیقی”؛ با سازمان صداوسیما نیز همکاری‌های هنری داشته است.
او در نواختن سازهای ساکسیفون آلتو، تنور و سوپرانو نیز مهارت کامل دارد.
تهرانی‌تاش مدت‌ها به‌جمع‌آوری و نوشتن نت آهنگ‌های محلی “فولکلور” و دوبیتی‌های ایرانی مشغول بوده که حاصل این تلاش‌ها به‌صورت دوجلد کتاب به‌نام ” آهنگ‌های فولکلور” و به‌همت عبدالحسین نیری به‌چاپ رسیده است.
تهرانی می‌گوید:
“این کتاب سرنوشت عجیبی داشته است؛ در آغاز انقلاب زمانی که دانشگاهها و مغازه‌های کتابفروشی را آتش می‌زدند، جلد اول کتاب من هم آتش گرفت و تنها جلد دوم آن باقی مانده است.”
او غیر از این؛ کتابی با عنوان «تئوری موسیقی کلارینت» نیز به‌شکل نیمه‌تمام و نیمه‌کاره تألیف کرده که منتشر نشده است.
کاست “تکنوازان ۱” از آثار صوتی او پس از انقلاب است که به‌تکنوازی و بداهه‌نوازی با ساز کلارینت و در مایه‌های دشتی، ماهور، همایون، بیات ترک و بیات اصفهان پرداخته که باهمراهی تنبک ایزد کاویانی و به‌همت انتشارات چهارباغ منتشر شده است.
عباس تهرانی‌تاش هم‌اکنون در محله تهرانپارس تهران دوران بازنشستگی‌ را می‌گذراند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *