به گزارش “آژنگ نیوز”مدارس خصوصی می توانند مضر باشند.براساس نتایج مطالعه‌ای که دانشگاه یورک انگلستان منتشر کرده، دانش‌آموزان مدارس خصوصی بیشتر تجربۀ قلدری دارند و مصرف مشروبات الکلی را زودتر شروع می‌کنند. این پژوهش که بر روی یک نمونۀ 2700 نفری از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدارس دولتی و خصوصی در انگلستان انجام شده، نشان می‌دهد که حضور در مدرسۀ خصوصی فایدۀ چندانی ندارد و حتی بر برخی جنبه‌های پیشرفت دانش‌آموزان تأثیر منفی دارد. 

درحالی‌که کودکان دبستانی کمتر دچار مشکل رفتاری هستند، در طول دورۀ متوسطه 15 درصد بیش از دانش‌آموزان مدارس دولتی در معرض آزار و اذیت و قلدری،  و 24 درصد بیشتر در معرض مصرف نوشیدنی‌های الکلی قرار دارند.

image 142 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال 2019 در انگلستان، 7 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در مدارس خصوصی درس می‌خوانند. هزینۀ تحصیل در این دبیرستان‌ها سالانه بین 18 تا 35 هزار پوند است. در این سال متوسط درآمد خانوار در انگلستان حدود 28.4 هزار پوند بوده است. ازآنجاکه مدارس خصوصی هزینه‌های بیشتری برای دانش‌آموزان می‌کنند و معلمان بهتری دارد، انتظار می‌رود که در زمینه‌های فعالیت‌های داوطلبانه، کنترل رفتاری نیز عملکرد بهتری داشته باشند، اما واقعیت این است که دانش‌آموزان مدارس خصوصی عملکرد بدتری در این زمینه‌ها دارند.

براساس این پژوهش، بسیاری از مزایایی که مدارس خصوصی ادعا می‌کنند دارند، محصول انتخاب خود دانش‌آموزان و پیش‌زمینه‌های خانوادگی آنها است نه ارزش افزودۀ مدارس خصوصی. صوفیا وان‌استوم؛ مدیر این پژوهش می‌گوید: والدین بهترین چیزها را برای فرزندان خود می‌خواهند و هزینه‌های نجومی برای این کار متحمل می‌شوند، اما پیام ما به آنها این است که احساس گناه نکنید، مدرسۀ خصوصی هیچ ضرورتی ندارد… انتظارات ما دربارۀ مزایای مدارس خصوصی غیرواقعی است و بسیاری از مزایایی که تصور می‌شود، ناشی از زمینه‌های خانوادگی است نه عملکرد این مدارس… با این وجود تحقیق و رسیدگی دربارۀ مدارس خصوصی بسیار مهم است چراکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اکثر رهبران سیاسی و اقتصادی ما در مدارس خصوصی تحصیل کرده‌اند!

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *