به گزارش “آژنگ نیوز”موزه ها به چه دردی می خورند؟کسانی که آگاهی  زیادی  نسبت به قدرت موزه ها ندارند ، اغلب به نظرشان چنین موسساتی صرفاً مکانهایی هستند که اشیا و موضوعات فراموش شده را صرفا برای تماشا  لذت بردن بینندگان خود به آنجا می برند.

اما با وجود این باید اشاره کرد که حتما دلایلی قوی و موثری  وجود دارد که موزه ها تاسیس شده و حتی  امروز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.به عنوان مثال میتوان به دلایل تاثیر موزه  از پرداختن به موضوعات مهم اجتماعی گرفته تا بررسی تغییر  تاریخ و توانایی دیدن چگونگی آینده . موزه قدرت انعکاس و شکل دادن به فرهنگ  جامعه ما را دارد.در اینجا به برخی از این ویژگی ها و محسنات اشاره می شود.

image 160 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فوائد موزه

اولین و مهمترین فایده موزه ها و گالری ها بینشی است که از تاریخ بشریت ارائه می دهند.ا گرچه هیچ موزه ای نمی تواند ادعا کند که یک تصویر کامل ارائه می دهد ، اما در مجموع با کمک موزه ها می توانیم از وقایع گذشته ، شگفتی ها و تراژدی ها درسهای فراوانی بیاموزیم ،که بسیار ارزش هستند.

این امر به ویژه در مواقع آشفتگی جامعه  بیشتر به چشم می خورد. امروزه نمی توان تنش های فزاینده بین ملت ها ، بین احزاب سیاسی و بین گروه های مختلف فرهنگی را نادیده گرفت. به جای یافتن نقاط مشترک ، به نظر می رسد که مسائل مربوط به طبقه ، نژاد ، جنسیت و محیط زیست هرچه بیشتر قطبی می شوند.

برای کمک به مردم برای برقراری مجدد این زمینه مشترک و یادگیری ساختن زیمنه های اتحاد به جای تقسیم های نژادی،گروهی و غیره ، بسیاری بر این باورند که موزه ها در ایجاد چشم اندازآینده ای متحد به ما نقش مهمی دارند .

بنا بر این موزه ها قدرت ایجاد وحدت را هم در سطح اجتماعی و سیاسی ، بلکه در سطح محلی نیز دارند. موزه های محلی با بزرگداشت میراث جمعی و ارائه راهی عالی برای شناخت تاریخ یک منطقه خاص ، می توانند احساس همراهی افراد جامعه را در هرمکان ،فراهم کنند.

موزه ها همچنین می توانند مردم را به معنای واقعی تر ، از طریق رویدادهای عمومی ، کارگاه ها و سخنرانی های مختلف  گردهم آورند. به عنوان مثال موزه بریتانیا برای کشف ، تحقیق و پاسخ به پروژه ها با سازمان های خیریه و جوامع محلی متعددی همکاری می کند. پروژه های آنها شامل همکاری با مدارس ، جوانان ، مشارکتهای هنری خلاق و جامعه محلی بوده است.

در همین حال ، برخی از موزه ها مانند موزه فرهنگ خیابان در دالاس ، تگزاس نمایشگاه هایی را ایجاد می کنند که برای حمایت از مردم محلی آسیب پذیر طراحی شده است. موزه فرهنگ خیابانی به تازگی طرحی را آغاز کرده است که به منظور جلب مشارکت عموم مردم در گفتگو با افرادی که بی خانمان هستند ، این نشستها مردم را به چالش می کشد و آگاهی آنها را افزایش می دهد.

موزه ها به صورت مجازی

البته امروزه به لطف ظهور فناوری در دو دهه گذشته ، معنای موزه بودن زیر سوال رفته و به چالش کشیده شده است. فناوری مدرن در حال تبدیل موزه ها از فضاهای جستجو و یادگیری به فضاهای تعامل ، مشارکت و تعامل است. پیشرفت تکنولوژی همچنین دسترسی موزه ها را بیش از هر زمان دیگری فراهم کرده است. برای کسانی که ممکن است شخصاً برای حضور در یک بازدید مجازی از موزه تلاش کنند .در دوران جدید موزه ها و گالری ها به طور فزاینده ای مجموعه های خود را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند. واقعیت مجازی ، راهنماهای دیجیتالی ، بارگیری ها ، برنامه ها و مسیرهای دیجیتال امکاناتی است که همه به طور فزاینده ای آن  را در دسترس دارند.

image 161 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین برخی از فعالیتهایی که بازدیدکنندگان می توانند از آن لذت ببرند عبارتند از: نقاشی مجازی و کلاژ مجازی (با استفاده از مواردی که در کل مجموعه گالری یافت می شود). تحقیق و یادگیری در مورد هنرمندان و رسانه های مختلف برجسته با استفاده از دستگاه های قابل حمل. ؛ سفال سازی مجازی؛ و مطابقت آنها با  اشکال و موارد موجود در گالری.

از دیگر سو باید به نقش اختصاصی موزه ها برای کودکان اشاره کرد. برای دهه ها  موزه ها جز اصلی  بخش آموزش فرهنگ بوده اند. به عنوان مثال  در کنار موزه تاریخ طبیعی و موزه علوم (هر دو واقع در لندن هستند) ، موسسات بی شماری وجود دارد که برای کمک به کودکان در تعامل و لذت بردن کودکان  از یادگیری  دانشهای موجود در موزه طراحی شده اند.

بدین صورت  در می یابیم موزه ها برای آینده بسیار مهم هستند. موزه های ما نه تنها می توانند تاریخ را زنده کنند ، بلکه می توانند نوری را به حال و آینده ما بتابانند – نوری که بسیار روشنگر است.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *