به گزارش “آژنگ نیوز”چگونه از کودکی و دوران مدرسه گفتگو و مناظره را باید یاد بگیریم ؟از پیش‌نیاز‌های مهم برای پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، امتحان GRE است. در بخشی از این امتحان باید یک متن دقیق، مستدل و منطقی در موافقت یا مخالفت با یک موضوع بنویسید. در روزهایی که یک دانشجوی خارجی برای امتحان پذیرش در دانشگاههای آمریکا  آماده می‌شد، متنی مشاهده می کند که  نویسنده‌اش در موافقت با سیگار بسیار عالی و مطابق با استانداردهای GRE حرف زده بود. این موضوع برای این دانشجو خیلی عجیب بود، اما دو سال بعد و در ملاقات با یک دانش‌آموز دبیرستانی در آمریکا، متوجه می شود،آن متن‌ها در امتحان GRE و خیلی موضوعات دیگر در آمریکا شانسی رخ نمی‌دهد. آن دانش‌آموز از برنامه مناظره‌ در مدارس آمریکا توضیح داده و گفته که در این مناظرات گاهی اوقات از موضوعی دفاع کرده که هیچ اعتقادی به آن هم نداشته، مثل سوسیالیسم. او صرفا این کار را برای یادگیری نحوه استدلال درست و منطقی سخن گفتن؛ انجام داده است.

image 53 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در آمریکا و برخی دیگر از کشورها، دانش‌آموزان از دبستان تا دبیرستان یک برنامه درسی دارند برای اینکه گوش دادن، استدلال کردن، منطقی حرف زدن و در یک کلام مناظره کردن را تمرین کنند. بهترین‌ مناظره کننده‌های مدارس نیز در مسابقات ایالتی و کشوری شرکت می‌کنند. حتی اولین جمعه ماه مارس در آمریکا به عنوان روز ملی  آموزش سخنرانی و مناظره نام‌گذاری شده. در متن پیوست می‌توان چند مثال از مناظرات دانش‌آموزی در مدارس آمریکا را مشاهده کرد.

اینها چند نمونه از مناظرات دانش‌آموزی در مدارس آمریکا  هستند.

سوم دبستان: چگونگی پوشیدن یونیفرم در مدرسه

چهارم دبستان:اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر

چهارم دبستان:  آیا باغ‌وحش‌ باید بسته شود؟

پنجم دبستان:  فواید و مضرات فست فود

پنجم دبستان: آیا معلمان مدرسه باید مسلح باشند؟

پنجم دبستان: آیا کودکان باید فیسبوک داشته‌ باشند؟

پنجم دبستان: آیا معلم می‌تواند به دانش‌آموز آب‌نبات‌چوبی جایزه بدهد؟

دوره راهنمایی: آیا منابع آب در آمریکا کافیست؟

دبیرستان: آیا دولت باید حداقل درآمد برای همه فراهم کند؟

به نظر می رسد  وقتی بجه ها از بچگی در مدرسه به طور مستمر یاد بگیرند که مستدل و منطقی حرف بزنند، شنونده خوبی باشند، به سخنان مخالف‌ گوش دهند، توانایی موافقت و مخالفت با هر موضوعی را داشته باشند و نکات مثبت و منفی را باهم ببینید، تنها فایده‌اش این نیست که مناظره کننده خوبی می‌شوند.

البته اخیرا تلاش‌هایی برای برگزاری مناظره های دانش‌آموزی در ایران صورت گرفته.است. اما باید موضوع به صورت گسترده و جدی مورد توجه قرار گرفته و جزیی از برنامه درسی تلقی شود.

گزارش:محبوبه غلامی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *