“آژنگ نیوز”و به همین زودی این هم تاریخچه وسرگذشت ساخت واکسن کورونا !!ساخت واکسن کرونا با سرعت به یک رویداد تاریخی تبدیل شد و باید به بررسی تلاش زنی که منجر به نجات میلیاردها نفر شد،بپردازیم

کسانی که واکسن‌هاى فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند یا در نوبت هستند و صدها میلیون آدمى که در دنیا با این واکسن‌هاى جدید mRNA based فرصت برگشتن به زندگى نسبى نرمال را پیدا می‌کنند‌، شاید خوب باشد بدانند که این شانس دوباره را در اصل مدیون یک زن مهاجر ‏بنام Katalin Kariko هستند.

susan francia 2 1024x835 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

«کتالین کاریکو» دختر یک قصاب مجارستانى بود که در دوران ٢٠ سالگى بعد از اتمام دکترایش در مجارستان‌، همراه با همسر و دختر ٢ ساله‌شان سوزان درحالی که همه ١٢۶٠ دلار دارایى‌شان را در خرس عروسکى او قایم کرده بودند، براى دوره فوق دکترا‌یش به آمریکا مهاجرت کرد.
سوزان کوچولو بعدها دو بار ‏برنده مدال طلاى المپیک قایقرانى شد.
مادرش اما سختى‌هاى زیادى کشید‌. در محیط سرتاسر تبعیض و پارتى بازى دانشگاه‌ها، هیچ وقت یک پست دائمى به او داده نشد‌. از این آزمایشگاه به آن آزمایشگاه آواره بود و همیشه منتظر که محقق و مسئول یک آزمایشگاه، کاری به او بدهد.

‏ایده بی‌نظیر mRNA ‌او هر بار براى دریافت گواهینامه به در بسته می‌خورد‌. در تمام عمر ۶۶ ساله‌اش هیچ وقت بیشتر از ۶٠ هزار دلار در سال حقوق دریافت نکرد و محاسبه همسرش نشان می‌داد در خیلى از سال‌ها درآمدش از کار و تحقیق، از روزى ١ دلار فراتر نرفته است.

زمانی‌که باز هم داشت بیکار می‌شد، ملاقاتی که روزی در کنار یک دستگاه زیراکس انجام داد، همه چیز را عوض کرد‌. آن روز او مشغول صحبت با یک متخصص آلرژى و اپیدمیولوژى به نام دکتر دریو وایسمن شد و گفت:
«من یک دانشمند RNA هستم و میتوانم هر چیزى را با mRNA بسازم».
این جمله، شروع مسیرى بود که امروز نتیجه‌اش را به‌صورت واکسن کرونا در بازوهاى مردم تزریق می‌کنند.

مسیر آزمایش‌ها و آزمون و خطا تا رسیدن‌ به نتیجه، سخت و طاقت فرسا بود ولى «کتى» مصمم و مطمئن بود که ایده‌اش جواب خواهد داد.
وقتى کارشان در آزمایشگاه نتیجه داد‌، دوباره براى دریافت گواهینامه، مقاله‌ای نوشتند؛
ولی مقاله آنها رد شد!
مجلات معتبر پزشکى هم مقالات آنها را رد می‌کردند‌. خیلى‌ها می‌گفتند ایده استفاده از ‏ساختار mRNA براى تولید داروهاى درمانى امکانپذیر نیست.
آنها با شرکت‌هاى غول داروسازى در تمام دنیا قرار ملاقات می‌گذاشتند و آ« شرکت‌ها هم یکى پس از دیگرى دست رد به سینه‌شان می‌زدند. تا اینکه بالاخره نظر دو شرکت کوچک و نوپاى بیوتکنولوژى «مدرنا» در آمریکا و «بایو‌ان‌تک» در آلمان، به شدت به تحقیقات کتى و دکتر وایسمن جلب شد و ‏با آنها قرارداد بستند. کمپانى فایزر تصمیم گرفت با بایو‌ان‌تک همکارى کند و هزینه آزمایشگاه کتى و دکتر وایسمن را پرداخت کردند.

آزمایشات بالینى براى تولید واکسن‌هاى mRNA براى ویروس زیکا شروع شده بود که سر و کله پاندمى کرونا در دنیا پیدا شد.
بعد از اینکه دانشمندان چینى نقشه ژنتیک ‏ویروس کرونا را در ژانویه ٢٠٢٠ منتشر کردند، شرکت بایو‌ان‌تک با استفاده از تکنولوژى که نتیجه سال‌ها کار و تلاش طاقت‌فرساى «کتى کاریکو» بود، ظرف فقط چند ساعت موفق به ساخت واکسن کرونا شدند و شرکت مدرنا هم ظرف دو روز با استفاده از همین تکنولوژى، واکسن را ساخت‏.

image 8 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هشتم نوامبر ٢٠٢٠ وقتى اولین دیتا از تاثیر واکسن منتشر شد‌، کتى از خوشحالى فریاد زد:
«oh it works» و آن روز خودش را به یک بسته کامل شکلات‌هاى گوبِرز مهمان کرد‌.
دکتر وایسمن هم با خانواده‌اش جشن گرفت و از رستوران ایتالیایى مورد علاقه آنها غذا و نوشیدنی گرفتند.

در روز ١٨ دسامبر کتى و دکتر وایسمن در دانشگاه پنسیلوانیا (همان محیط آکادمیکى که هیچ وقت به کتى یک پُست و موقعیت دائمى ندادند و از این آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر آواره‌اش کردند) واکسن کرونا را دریافت کردند‌.
در حالیکه به پزشکان و پرستاران اطلاع داده شده بود که این واکسن نتیجه سال‌ها ‏تحقیقات این دو دانشمند بوده است.
صداى دست زدن ممتد در اتاق پیچید؛ خبرنگاران و عکاسان، کتى و دکتر وایسمن را محاصره کرده بودند و کتى فقط اشک می‌ریخت.

تلاش مداوم این زن در تولید واکسن برای سرطان و بسیاری بیماری‌های دیگر، باعث نجات جان میلیاردها انسان خواهد بود .

منبع: نیویورک‌تایمز

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *