به گزارش “آژنگ نیوز”روش بازی “غیرتی” ابتکار مربی ایرانی باشگاه آلمانی ماینتس است.بابک کیهان‌فر، مربی تیم فوتبال ماینتس در بوندس‌لیگای ۱ آلمان در بلندپروازی تیم خود در نیم‌فصل دوم بوندس‌لیگا، نقش کلیدی ایفا می‌کند. موفقیت زوج مربی اسونسون-کیهان‌فر، نگاه فوتبال آلمان را به خود جلب کرده است.

در تاریخچه ۵۸ ساله فوتبال بوندس‌لیگای آلمان تاکنون سابقه نداشته است که تیمی با کسب فقط ۷ امتیاز در ۱۷ بازی نیم‌فصل نخست، از سقوط به لیگ پائین‌تر نجات یافته باشد.

اما اینک تیم فوتبال اف.اس.فا. ماینتس در بوندس‌لیگای ۱ آلمان در یک‌قدمی این “رکوردشکنی” قرار گرفته است. این تیم در طول ۱۳ بازی اخیر خود در نیم‌فصل دوم بوندس‌لیگای ۱ آلمان، ۲۷ امتیاز به‌دست آورده و دیگر در معرض خطر شدید سقوط به بوندس‌لیگای ۲، قرار نگرفته است.

سرمربی‌گری تیم ماینتس در نیم‌فصل نخست را آخیم بایرلورتسر و سپس موریتس لیشته به عهده داشتند. اما پس از برکناری این دو سرمربی، در انتهای نیم‌فصل نخست مسئولیت رهبری کادر فنی پایتخت‌نشینان ایالت راین‌لند‌فاتس آلمان را بو اسون‌سون دانمارکی به عنوان سرمربی و بابک کیهان‌فر که ایرانی‌تبار است، به عنوان مربی به عهده گرفتند.

از این مقطع زمانی به بعد، وضعیت تیم ماینتس کاملا متحول شده است. این تیم نه تنها در زمینه نتیجه‌گیری دوباره موفق است، بلکه همچنین با ارائه یک سبک فوتبال با کیفیت در زمین، تیم‌های مطرح و مدعیان قهرمانی فوتبال آلمان را نیز به چالش کشیده است.

ماینتسی‌ها با پیروزی اخیر خود در هفته ۳۰ بوندس‌لیگا مقابل تیم پُرآوازه بایرن‌مونیخ، به روند نمایش عملکرد غیرمنتظره خود در نیم‌فصل دوم، ادامه دادند. بایرن‌مونیخ تیمی است که در طول ۱۰ ماه گذشته، از قهرمانی در عرصه ملی و لیگ قهرمانان اروپا گرفته تا قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان، موفق به کسب ۶ عنوان قهرمانی شده است.

طرفداران و کارشناسان فوتبال آلمان علت اصلی این جهش فوق‌العاده تیم اف.اس.فا. ماینتس را ایجاد یک “ذهنیت جدید” در تیم می‌بینند که عامل اصلی آن تعریف “دست خط” مربیان این تیم است.

مسئولان باشگاه اف.اس.فا. ماینتس برای عبور از وضعیت بحرانی خود در نیم‌فصل نخست و پس از اخراج دو سرمربی در طول ۱۳ هفته اول فصل، به دنبال مربیانی بودند که توانایی فعال‌ساختن مجدد “ذهنیت منحصر به فرد” این باشگاه را دارند که در سال‌های اخیر از دست رفته بود.

image 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این ذهنیت شامل ارائه شیوه فوتبال به اصطلاح “غیرتی” با خصوصیات دوندگی شدید و خصلت “تسلیم ناپذیری” در شرایط عدم وجود بازیکنان ستاره در ترکیب تیم است.

این شیوه نمایش فوتبال در دوران سرمربی‌گری یورگن کلوپ و توماس توخل میان سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ در باشگاه ماینتس شکل گرفت و ریشه‌دار شد.

در چارچوب تعریف و دستیابی دوباره به این هدف، بو اسونسون که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ برای تیم ماینتس در بوندس‌لیگا به میدان رفت و شاگرد یورگن کلوپ و توماس توخل نیز بود، به عنوان بهترین گزینه از دیدگاه مسئولان باشگاه ماینتس، شناسایی و به خدمت گرفته شد.

ویژگی‌های کلیدی بابک کیهان‌فر

 بابک کیهان‌فر سابقه همکاری چندین‌ساله با بو اسونسون را دارد. این مربی ایرانی‌تبار که متولد شهر ماینتس نیز است، تا سال ۲۰۱۹ به عنوان کمک‌مربی بو اسونسون در تیم جوانان زیر ۱۹ ساله‌های اف.اس.فا. ماینتس و همچنین در آکادمی پرورش استعدادهای فوتبال این باشگاه بوندس‌لیگایی فعال بود.

کیهان‌فر سپس به همراه اسونسون در سال ۲۰۱۹ به تیم “لیفرینگ” که در آن استعدادهای جوان و نخبه باشگاه معتبر “ردبول سالتسبورگ” در لیگ ۲ اتریش بازی می‌کنند، پیوست.

حالا بابک کیهان‌فر که به عبارتی “ریشه کاملا ماینتسی” دارد و از هماهنگی بالایی نیز در همکاری با بو اسونسون در کادر فنی برخوردار است، در کنار این سرمربی در طول کمتر از ۴ ماه، “ذهنیت منحصر به فرد” تیم ماینتس را دوباره زنده و فعال کرده است.

محافل فوتبال ماینتس بابک کیهان‌فر را به عنوان یک مربی “با دانش و مهارت فنی سطح بالا” توصیف می کنند که از قابلیت‌های ویژه‌ای نیز در عرصه “انگیزه سازی در تیم” برخوردار است.

کارشناسان فوتبال ماینتس همچنین می‌گویند که بابک کیهان‌فر به عنوان یک “ارتباط‌ دهنده اجتماعی”، نقش بسیار موثری را در صحبت با بازیکنان از یک سو و مشورت و همکاری با سرمربی تیم از سوی دیگر، ایفا می‌کند.

گفتنی است که بابک کیهان‌فر پس از الکساندر نوری که تا سال ۲۰۱۷ میلادی مسئولیت سرمربی‌گری تیم فوتب‍ال وردر برمن را به عهده داشت، رد پای مربیان ایرانی‌تبار در بوندس‌لیگا را ادامه داده‌است. کامیابی اخیر او در این راه، نوید‌بخش یک آینده‌موفق برای این مربی جوان است.

پیش از نیز گفتگویی با این مربی ایرانی در پایگاهhttps://www.varzesh3.com/منتشر شده بود.

گروه ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *