به گزارش “آژنگ نیوز”آرامگاه فردوسی در 97 سال قبل در چنین روزی افتتاح شد.بنای آرامگاه فردوسی از هشت سال قبل آغاز ودر سال ۱۳۱۳ به مناسبت جشن هزاره حکیم توس و با هدف گرامی‌داشت سی سال رنج این شاعر بلندآوازه ایران زمین در سرودن شاهنامه گرانقدر در شهر توس به بهره برداری رسید.

این آرامگاه در قالب مجموعه‌ای فرهنگی به نام باغ آرامگاه فردوسی، در شهر توس، بیست کیلومتری شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی کنونی، به یاد ابوالقاسم فردوسی ساخته شد و بنای آرامگاه در مهر ۱۳۱۳ به مناسبت جشن هزاره فردوسی، افتتاح شد.

این بنا در سال ۱۳۴۸ با طرحی تکمیلی که هوشنگ سیحون بر اساس آرامگاه کوروش بزرگ انجام داده بود، گسترش یافت و باغ اطراف آن به همراه موزه کنارش ساخته شد. آندره گدار معمار فرانسوی و بنیانگذار دانشکده هنرهای تهران در سال ۱۳۰۷ آغاز به ساخت بنایی به مانند اهرام ثلاثه مصر کرد که توسط فروغی با آن مخالفت شد .

image 6 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در نهایت این بنا با الهام از معماری دوره هخامنشی توسط استاد هوشنگ سیحون بر پایه طرحی از استاد کریم ظاهر زاده طراحی و بازسازی شد. بازسازی و ساخت بنای آرامگاه حکیم توس بنا به دستور انجمن آثار ملی درسال ۱۳۴۳ با بررسی خاک و اقدامات اولیه آغاز گشت و در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید.

این بنا ۹۰۰ متر زیر بنا دارد و با استفاده از ستون و کار و سنگ بنا شده است. در ستون‌ها و سر ستون‌ها از عناصر تزیینی دوره هخامنشیان استفاده شده است و ذکر این نکته واجب است که بر روی چهار ضلع این آرامگاه هم اشعار فردوسی حکیم نگاشته شده است. فضای داخلی این بنا از معماری اشکانیان هم اقتباس شده است و در آن ۲۰ ستون مرمری در پایین بنا و ۸ ستون هم در بخش بالایی آن به کار رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *