“آژنگ نیوز”تاریخچه کارخانه چوکا و تامین کاغذ کشور چنین است:مجتمع صنایع چوب و کاغذ ایران یا همان کارخانه چوکا در سال ۱۳۵۲  با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ووزارت کشاورزی و عمران روستایی  بین روستا های پونل و اردجان تاسیس و عملیات اجرایی و ساختمانی اش در سال  ۱۳۵۷ به پایان رسید.

کارخانه مزبوردر سی و پنج کیلومتری جاده انزلی به تالش و درکنار جنگل های وسیع شمال کشور قرار داردو در زمینی به مساحت یکصد هکتار به منظور ایجاد و بهره برداری از کارخانجات تولید واحدهای خدماتی وابسته به آن و هم چنین احیا جنگل های استان گیلان تاسیس گردید.

هدف عمده احداث مجتمع چوکا دستیابی به تولید کاغذ قهوه ای کرافت و فلوتینگ و تخته لایه  و انواع چوب آلات ( تراورس، واشان، تخته و غیره ) بوده است.

گفتنی است ایجاد کارخانه چوب‌بری اسالم و کارخانه چوکا (چوب و کاغذ) در پونل رضوانشهر یکی از خدمات هلاکو رامبد نماینده سابق تالش می‌باشد. کارخانه‌های مذکور را برادران شاه اصرار داشتند به مازندران ببرند ولی او در مقابل اعمال نفوذ آنها ایستادگی نمود و مبارزه کرد، تا سرانجام موفق شد کارخانه‌های مذکور را در تالش مستقر گرداند.

براساس قرارداد منعقده شرکت سازنده می بایست با ترکیب مدیریت و کارکنان ایرانی و خارجی بعد از تکمیل کارخانه و رساندن آن به ظرفیت اسمی و آموزش پرسنل، کارخانه را ترک و آن را تحویل متخصصان ایرانی می داد.

image 203 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لیکن پرسنل خارجی بدون تحویل کارخانه ایران را ترک نموده و به تعهدات خود عمل نکردند، لذا تا سال شصت و یک عملا تولید کارخانه با رکود کامل همراه بود.

از سال شصت و یک تلاشهای برنامه ریزی شده ای جهت راه اندازی و تداوم تولید شروع شد و با تحویل کارخانه به سازمان صنایع ملی ایران در سال شصت و چهار، این تلاشها به بار نشست و از آن سال به بعد کارخانه هر سال نسبت به سالهای قبل وضعیت بهتری پیدا کرد.

در سال شصت و پنج  تصمیمات لازم جهت جداسازی بخشهای جنگل و صنعت تحت مدیریت مستقل اتخاذ و شرکت قبلی به سه شرکت مستقل  صنایع چوب اسالم و شرکت صنایع چوب و کاعذ ایران ( تحت پوشش سازمان صنایع ملی) و شرکت جنگل شفارود تحت پوشش وزارت کشاورزی تجزیه گردید. در نتیجه ماموریت حفظ ، بهره برداری و احیاء جنگل و تولید فرآورده های چوبی (تراورس،  واشان، تخته و غیره) از حیطه فعالیت های شرکت چوکا حذف گردید.

در اواخر سال هشتاد سهامی شرکت چوکا با سرمایه ثبتی چهل و هفت میلیارد ریال به ترتیب به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، سازمان بازنشستگی کشوری  و آستان قدس رضوی واگذار گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *