به گزارش “آژنگ نیوز” آرامگاه ابوریحان بیرونی کجاست؟در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که:اینجا مزار یکی از ریاضی دانان، ستاره شناسان وتاریخدانان  بزرگ ایرانی قرن چهارم وپنجم هجری واقع در غزنین افغانستان است.حدس اینکه اینجا  چه کسی اینجا آرمیده هم سهل است و هم مشکل اما باید اذعان کرد که بله این تصویری از مزار  منسوب به  ابوریحان بیرونی است.

image 205 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 بیرونی یکی از بزرگترین دانشمندانِ ایرانی درهمهٔ اعصار است. وی در شهر (کاث) “بیرون” از روستاهای خوارزم (قسمتی از ازبکستان کنونی) به دنیا آمد. گفته‌ می‌شود که ابوریحان بیرونی مؤلف حدود ۱۴۵کتاب بود که بیش از ۹۰ تای آن ها مربوط به ستاره‌شناسی، ریاضی و ریاضیات زمین‌شناسی است. همچنین او را پدرِ انسان‌شناسی و هندشناسی  نیزمی دانند.

دربارهٔ سال درگذشت بیرونی اختلافاتی وجود دارد. به گفته دانشنامه ایرانیکا او بعد از سال ۴۴۲ ه‍.ق/ ۱۰۵۰ م درگذشته‌است، اما غضنفر تبریزی به نقل از ابوالفضل سرخسی (یکی از مریدان بیرونی) زمان آن را ۳ رجب ۴۴۰ ه‍.ق/ ۱۲ دسامبر ۱۰۴۸ م روایت کرده‌است. همو با استناد به منبعی دیگر سن بیرونی در زمان مرگ را ۷۷ سال و ۷ ماه دانسته‌است اما بیرونی در مقدمه الصیدنه فی الطب نوشته‌است حال که عمرش از ۸۰ سال گذشته، دچار ضعف بینایی و شنوایی شده و دستیاری به نام نهشعی در تألیف کتاب او را یاری رسانده‌است. در نتیجه او باید تا عهد سلطنت عبدالرشید زندگی کرده باشد و همان تاریخ بعد از سال ۴۴۲ ه‍.ق/ ۱۰۵۰ م صحیح می‌نماید. بعد از این زمان دیگر هیچ اطلاعی از بیرونی در تاریخ وجود ندارد و احتمالاً مدت زیادی نزیسته‌است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *