به گزارش “آژنگ نیوز”چگونه متوجه شدم که فوت کرده ام؟این تیتر مربوط به کمدی-درام ترین حادٍثه ای است که شخصا با آن در زندگی ام مواجه شده ام.البته  قبل از همه از صمیم قلب  از مسئولینی که در انجام حل مشکل پیش آمده برایم اقدام کردند تشکر میکنم . در همه حال آنها ضمن حفظ حالت بهت،حیرت و شگفتی اشان با بنده با احترام و مهربانی سخن گفته و سعی کردند تا دیر نشده!! مشکل را حل کنند.توضیح دوم اینکه نگارنده این موضوع ؛ نامم معمولا در اس ام اس هایی که از طریق گوشی ام دریافت میکنم”بازنشسته گرامی است”،از این رو به  همین نام اکتفا کرده و از آن بهره می گیرم.

به قول داش مشتی های قدیم جخ؟! مشغول زندگی خودمان بودیم!برای انتقال مبلغی پول از یک حساب بانکی به حساب بانکی فرد دیگری به باجه خودپرداز مراجعه کردم.کارت بانکی را با رمز درست وارد کردم نمایشگر اعلام فرمودند!چه امری؟اعلام کردم :انتقال وجه به کارت دیگر.بعد درخواست مبلغ و سپس شماره کارت طرفی که می خواستم به آن پول بریزم را نیز وارد کردم. همه این اقدامات بدون اشتباه انجام گرفت. روی مونیتور آمد:این کارت اصلا هیچ ارتباطی با شماره حساب ندارد!!فکر کردم اشتباهی مرتکب شده ام .چند دقه!بعد این اقدام تکرار شد. دینگ!!همان پیام آمد. عمل انتقال وجه را با کارت یک بانک دیگر انجام دادم.انتقال وجه بدون هیج دردسری انجام یافت!فهمیدم هرمشکلی هست  مربوط به کارت فلان بانک است.

خوشبختانه شانس من هم خیلی خوب است. دندان درد بخواهم بگیرم درست قبل از چند روز تعطیلی کلیه مراکزاست. کلیه درد بخواهم بگیرم نیز همان موقع به این مشکل دچار می شوم. در خصوص مشکل کارت بانکی هم این واقعه!!پنجشنبه عصر اتفاق افتاد که هیچ امکانی برای حل اش نبود. حالا شانس آوردیم در کارت دیگر پول بود. وگرنه فردی که باید پول به حسابش واریز می شد ممکن بود هزار جور فکر درباره “بازنشسته گرامی” به ذهنش خطور کند. به قول معروف قوز بالای قوز می شد.از این زمان به بعد وارد تقریبا 48 ساعت زمان دلهره آور!! شدم. چی شده که این جوری شده!! به هرکسی هم مشکل را میگفتیم زود تشر میزدند نباید کارتت را کنار موبایل بگذاری… نباید… الی آخر .اما من میگفتم اصلا مشکل یک چیز دیگری است ۱۰ هزار تومان هم خواستم پول بگیرم بانک پیغام میداد کارت شما با حساب بانک ارتباط ندارد!!زور نزن!!

image 174 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در هر حال صبح شنبه اول وقت  به بانک مربوطه مراجعه کردم. به کارمند بانک مشکلم را توضیح دادم ایشان کارتم را گرفتند،در کامپیوتر اقداماتی انجام داده  و به من نگاهی کردند.بعد هم اول کارت ملی از من خواستند. بعد یک جوری (مثلا شبیه به اینکه اگر راست میگی خودتی رمز کارت را هم بگو!!البته شاید من این جوری فکر می کردم)از من رمز کارت را خواستند. رمز هم درست بود.من میدیدم که کارمند محترم شگفت زده است.مثلا به گمان من قیافه اش اینجوری بود که:کارت حاضر،صاحب کارت ،حاضر رمز بانکی درست، پس این پیغام روی مونیتور من چی میگه؟!بهر حال ایشان به آرامی فرمودند که اطلاعاتی از شما در بانک موجود نیست!!من سوال کردم که یعنی چه ؟با خجالت گفتند:به نظر می رسد ثبت احوال شمار را به عنوان فوتی اعلام کرده است!!؟؟ گفتم خوب من که (البته واقعا یک کمی هم مردد شده بودم!!)نمردم و اینجام. ایشان گفتند:”چند تا شماره است دیگه .ممکنه اون کسی که فوتی اعلام میکرده یک رقمی رو اشتباه کرده “. گفتم خوب چکار باید بکنم که مشکل مردنم حل بشه! گفت:باید به ثبت احوال مراجعه کنی!! من متعجب مانده بودم.که متوجه شدم کارمند با رییس وارد مذاکره شد.که اینو میشه درست کرد؟ و ظاهرا میگفتن نمیشه و غیره…بالاخره به این نتیجه رسیدند که شما به بانکی که حساب باز کردی مراجعه کن.

با سرعت به بانک محل بازکردن حساب، مراجعه کردم.مراحل بهت و تعجب و غیره با همین کارمند دیگر بانک هم تکرار شد. منتهی کارمند قبلی که این بهت و حیرت را حدس زده بود،قبلا به من  گفت وقتی به بانکی که حساب باز کردی می روی شناسنامه ات را هم ببر!من شناسنامه هم برده بودم و خدا خدا میکردم ،مشکل بیخ  پیدا نکرده وبه بردن شاهد!برای زنده بودنم نکشد.القصه!!کارمند جدید علاوه بر مدارک قبلی شناسنامه هم خواست!همان بحث تکرار شد. گفتم ببخشید هرچی هست مربوط به این کارته!!چون من با کارتهای دیگر می توانم اقدامات بانکی انجام دهم. با آن کارتها زنده ام . با این ذلیل مرده!! بنده فوتی هستم.کارمند بانک حالتی شبیه به ارشمیدس!پیدا کرد و واقعا با خوشحالی گفت:آهان اگر بقیه کارتها کار میکند که جای امیدواری است.

خلاصه لحظاتی در دوران کورونا و اعلام قرنطینه ،بازنشسته گرامی در بانک نشست تا بالاخره دلیل بروزاین مشکل اعلام شد. مشکل چنین عنوان گردید:بانک مرکزی در حال تغییر سیستم حسابهای بانکی است. در زمان تغییر حسابها؛ اطلاعات شما”بازنشسته گرامی” را بدست نیاورده. لذا وجود صاحب این کارت، فاقد موجودی اعلام شده است!!یعنی بانک فقط نمیتواند اعلام کند که حساب فاقد موجودی است!!بلکه بر اساس احتمالاتی می تواند شخص صاحب حساب را هم فاقد وجود اعلام کند! الغصه!!(واقعا غصه)فرمودند تشریف ببرید ما در اسرع وقت رسیدگی میکنیم .مدارکمان شامل کپی کارت ملی و شماره شناسنامه را گرفته و ضمن همدردی با متوفی!! قول دادند مشکل را حل کرده و تلفنی اطلاع بدهند. الحق و الانصاف کارمندان محترم بانک در اسرع وقت مشکل را حل کرده و تلفنی هم  با کلی عذر خواهی (در حالی که به نظرم مشکل مربوط به آنها هم نبود)اطلاع دادندمشکل حساب حل شده است.بنده هم بعدا به خود پرداز مراجعه کرده و این نظریه در عمل نیز اثبات شد.

اما نگارنده برای اینکه اگر اینکه اگر کسی با این مشکل (اعلام فوتی از سوی بانک!)احتمالا مواجه شد،ناراحت نشود و بداند چگونه مشکل را حل کند؛دست به قلم بردم.البته مسئله مهمترهم  این است که:می گویند رفتند در یک جایی سرشماری و آمار گیری. از مرد و سرپرست خانواده پرسیدند: چه کاره ایی؟ باغبانم.چند تا درخت داری؟۷۰۰تا ۸۰۰ تا،همین حدودا.کاردیگر هم دارای ؟بله دامداری؟چندتا حشم داری ؟۴۰۰تا گوسفند۴۵۰ تا ،همین حدودا.متاهلی؟بله.چند تا بچه داری؟۸تا ۹ تا یا ۱۰ تا ،همین حدودا؟!آمارگر قاطی کرد.گفت پدر جان!! آن قبلی ها درخت بودند،!گوسفند بودند!. اینجا در مورد انسان زنده حرف میزنیم. درست آمار بده.آقایان مسئول تغییر سیستم الکترونیکی و غیره! اینجا این اشتباه در مورد انسان است. یک راه دیگر به غیر از مرده اعلام کردن یک صاحب حساب پیدا کنید.چون در جریان اقداماتم برای اثبات نمرده بودن!!متوجه شدم .این امر واتفاق ،سابقه هم دارد. والسلام.

نگارنده:بازنشسته گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *