به گزارش “آژنگ نیوز”حسینعلی متین رضاصحاف مبتکر راپدر صحافی نوین ایران می شناسند.

حسینعلی متین رضا ( زاده ۱ اردیبهشت ۱۳۰۸ تهران — درگذشته ۱۶ امرداد ۱۳۹۴ تهران)ابداع‌ها و ابتکارهای بسیاری در کار صحافی انجام داد و به همین جهت از او به عنوان پدر صحافی نوین ایران نام می‌برند.
او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ابن‌سینا به اتمام رساند و پس از آن جهت تحصیل علوم حوزوی وارد مدرسه خان مروی شد. در آنجا با صحافی کردن کتاب‌های کهنه اندک اندک به این حرفه علاقه‌مند شد و بدون داشتن هیچ استاد و راهنمایی در این زمینه، وارد این حرفه شد. پس از آن و با شدت گرفتن علاقه به صحافی به صورت داوطلبانه در کتابخانه شمس، صحافی کتاب‌هایی را که نیاز به ترمیم داشت برعهده گرفت و در خلال این فعالیت بر تجربه و مهارتش افزوده شد.
بعد از گذشت ۲ سال حوزه را رها کرد و به کار صحافی مشغول شد. به علت این که مکان مستقلی برای انجام کار در اختیار نداشت کتاب‌ها را از کتابفروشی‌ها تحویل می‌گرفت و در خانه آنها را ترمیم و تعمیر می‌کرد. با وسعت گرفتن کار در سال ۱۳۲۷، مغازه‌ای را در خیابان بوذرجمهری اجاره کرد و در آنجا مشغول به کار شد.

image 139 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در سال ۱۳۳۲ با نیره شیروانی هژبری نوه دختری مرحوم عبدالحمید ملک‌الکلامی “معروف به امیرالکتاب یکی از خوشنویسان برجسته ایران واستاد مسلم خط نستعلیق” ازدواج کرد و از این ازدواج دارای ۳ دختر و ۴ پسر شد که از میان فرزندانش، ۴ پسر و یکی از دختران شغل پدر را دنبال کرده‌اند.
در زمینه موسیقی نیز وی ردیف آواز ایرانی را نزد ابوالحسن صبا فراگرفت و مدتی هم تحت آموزش اسماعیل مهرتاش بود. پس از مدتی وقفه در کار موسیقی دوباره نزد احمد عبادی آموزش موسیقی را از سر گرفت.
حسینعلی متین رضا در ۸۶ سالگی درگذشت.
آیدین آغداشلو درباره زنده‌یاد متین‌رضا می‌گوید که صحافی معاصر ما مقدار خیلی زیادی مدیون خدمات استادان بزرگی مانند استادم، جناب آقای متین رضاست. در حقیقت استادان آغازگر از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کنند که قطعاً یکی از مهم‎ترین، مؤترترین و پرنفوذترینشان استاد من، جناب آقای متین‌رضا هستند. من بسیار آموختم از ایشان.
عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار مؤسسه انتشارات امیرکبیر می‌گوید سال ۱۳۵۰ که شاهنامه معروف امیرکبیر از چاپ درآمده بود، ما به دنبال صحافی بودیم که بتواند برای آن شاهنامه یک جعبه زیبا و مجلل بسازد که جناب متین این کار را قبول کرد و مرا قرین مهر خود قرار داد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *