به گزارش “آژنگ نیوز”تخت جمشید از زیر آوار بیرون آمد واین رویداد در اوایل قرن 13 به وقوع پیوست.تا اواخر قرن 12 خورشیدی هنوز تخت جمشید زیر خاک بود.ارنست هرتسفلد باستانشناس و ایرانشناس آلمانی یکی از نخستین کسانی است که مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید را در ایران در این دوران، مورد کاوش قرار داد و به این خاطر در تاریخ باستانشناسی ایران و جهان چهره مهمی به شمار می رود.

هرتسفلد نخستین بار در سال ۱۲۸۴ به ایران آمد و در تخت جمشید وپاسارگاد دست به تحقیق و پژوهش زد که حاصل آن کتابی درباره تاریخ ایران باستان شد که چند سال بعد در آلمان منتشرشد.

image 122 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سفر دیگر او در سال ۱۳۰۱ شمسی به ایران اهمیت ویژه‌ای یافت چرا که او در این سفر  گزارشی جامع از تخت جمشید و پاسارگاد به همراه حدود ۵۰۰ قطعه نگاتیو عکس تهیه و آن را به دولت وقت ایران ارائه کرد؛ این تحقیقات بنای یک حفاری بزرگ در این منطقه بود.

این باستان شناس آلمانی موفق شد در سال 1306 شمسی رسماً به عنوان متخصص مطالعات شرقی به استخدام دولت ایران درآمد.او در فروردین 1307 توانست برای نخستین بار در پاسارگاد دست به حفاری بزند.

هرتسفلد دو سال بعد در آبان 1309 نیز با تصویب هیات وزیران کاوش در تخت جمشید را آغاز کرد اما فعالیت رقبای امریکایی و فرانسوی باعث شد پس از مدتی از سرپرستی هیأت تخت جمشید کنار گذاشته و “اریک فردریش اشمیت”، دیگر باستان­شناس آلمانی جای او را بگیرد.

هرتسفلد در مدت کاوش در تخت جمشید و پاسارگاد 30 هزار لوحه خشتی که آنها را “حافظه تاریخی ایرانیان” می دانست از خاک بیرون کشید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *