به گزارش “آژنگ نیوز”نگاهی به ﻧﻘﺎﺷﯽ های ۲۴۰۰ ساله هخامنشی کشف شده درحدود نیم قرن پیش داریم. در منطقۀ افیون(استان افیون ویا قره‌حصار یکی از استان‌های ترکیه است که در ناحیه اژه واقع شده‌است) ، مقبره‌ای مربوط به دورۀ هخامنشی شناسایی شد که درون آن نقاشی‌های منحصربه‌فردی روی چوب به جای مانده است. ﺍﯾﻦ چوب‌ها ﺩﺭ موسسه ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﻮﻧﯿﺦ ﺗﺮﻣﯿﻢ و ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ شده ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺯﻩ ﺷﻬﺮ ﺍﻓﯿﻮﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ یافته‌اند.

image 26 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

«مقبرۀ تومولوسیِ تاتارلی از کاخ های با شکوه فرمانروایان هخامنشی و شهر کلاینای، شهر ثروتمندانی همچون پیتیوس، تنها ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. افریزهای رنگی که دیوارهای مقبره را می پوشاند نمایشگر نخستین اثبات باستان شناختیِ حاکمیت سیاسی و فرهنگی هخامنشیان در این ناحیه است که اهمیت بسیاری دارد.»

«بر اساس آنچه از منابع مکتوب می دانیم، داریوش هخامنشی در سال ۵۱۹پ. م. با قومی سکایی که در شرق می‌زیستند و در سال ۵۱۳پ.م. نیز با سکاهایی که در جنوب دریای سیاه می زیستند به نبرد پرداخته است.

تأثیر این نبردهای تاریخی می بایست در آثار هنری نیز جلوه گر شده و قابل مشاهده باشد. حتی وجود لوح های چوبی که بر روی آن ها تصاویر منقوش از رویدادهای تاریخی دیده می شده در منابع مکتوب نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در واقع، می توان گفت رویدادی تاریخی که در خاطر همگان حضور داشته در افریزهای تاتارلی به تصویر کشیده شده است.»

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *