به گزارش “آژنگ نیوز”درگذشت سانسورچی قدیمی مطبوعات در 45 سال قبل و بهمن ماه سال 1354 خورشیدی اتفاق افتاد.محرمعلی خان نامی شناخته در تاریخ مطبوعات قدیمی بود. محمد سام کرمانی که در دهه50 مدت کوتاهی به عنوان وزیر اطلاعات و جهانگردی فعالیت میکرد در این مورد می نویسد:محرمعلی خان یک اسم شناخته شده ای بود او به عنوان نماینده وزارت اطلاعات و ساواک به مطبوعات سر می کشید..از نظر سیاسی سانسور اصلی را ساواک به وسیله محرمعلی خان انجام می داد.منتها از نظر صوری و ظاهری وزارت اطلاعات و جهانگردی اجرا میکرد.

علی بهزادی مدیر نشریه قدیمی سپید و سیاه نیز می نویسد:با محرمعلی خان برای نخستین بار اواخر 1331 آشنا شدم.او سانسور چی مطبوعات بود.من مدیر عامل شرکت سهامی چاپ مسعود سعد بودم.محرمعلی خان عضو اداره اطلاعات شهربانی مثل آسیابان “آلفونس دوده”کارش را مداوم انجام می داد.هر روز صبح تقریبا در یک ساعت معین در جریان بازدید از چاپخانه های تهران به چاپخانه مسعود سعد می رسید. مستقیما وارد دفتر چاپخانه می شد،یک چایی تلخ سر می کشید،مدتی درباره جریانات روز،وضع مطبوعات و چاپخانه ها صحبت می کرد.وقتی زمان رفتن فرا می رسید میگفت:لطفاژیره(جیره)مارو بدین مرخش (مرخص)شیم!جیره محرمعلی خان یک نسخه از کلیه روزنامه ها و مجله هایی بود که در چاپخانه چاپ می شد.محرمعلی خان در سال 1307 وارد خدمت نظمیه شد و نیز کارش را در اداره اطلاعات شهربانی از سال 1317خورشیدی از دوران رضا شاه به عنوان سانسورچی شروع کرده بود.او در طول فعالیت 37 ساله اش و در دوران پایان کار سه بار بازنشسته شد.

image 126 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما چون کسی نمی توانست کار او را انجام ،محرمعلی خان دوباره به کار باز میگشت. تااینکه در 20 بهمن ماه سال 1354 فوت کرد و به کارش خاتمه داده شد.آگهی مراسم ختم او بسیار مختصر و بدون عکس در 21 بهمن ماه سال 1354 در روزنامه اطلاعات چاپ شد. اما آگهی مشروح تر همین آگهی است که در سطور بالا مشاهده می شود. این آگهی به مناسبت یاد بود چهلمین روز درگذشتش در 25 اسفند ماه سال 1354 منتشر شده بود. مراسم ختم محرمعلی خان در مسجد لاله زار برگزار شد. مسجدی که نزدیک روزنامه اطلاعات و کیهان بود. در مراسم ختمش مطبوعاتی ها هم حضور پیدا کردند.

اما آگهی مراسم چهلم محرمعلی خان که در 27 اسفند ماه سال 1354 برگزار شد، یک سند تاریخی عجیب و غریب است. زیرا کسی نمی دانست نام فامیل او چیست؟! همه با اسم کوچکش او را می شناختند. تا اینکه در این آگهی معلوم شد نام کامل این سانسورچی قدیمی محرمعلی خان زینعلی است!!و ضمنا فرزندی هم ندارد.عجیب تر هم آنکه در هیچ نشریه دیگری به غیر از روزنامه اطلاعات خبری مرگ محرمعلی خان درج نشد!یعنی خبر مرگ محرمعلی خان سانسور شد!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *