به گزارش “آژنگ نیوز”سیروس طاهبازنویسنده و مترجم و فرهنگ دوست ، زاده ی انزلی فرزند میرزا علی اقای طاهباز تبریزی و میرزاده خانم بود.پدرش از تجار موفق و سرشناس تبریزی الاصل ساکن بندر انزلی بود و پدربزرگ پدریش از مشروطه خواهان تبریز و پدربزرگ مادریش از طرفداران جنبش جنگل بودند.ایشان دوره دبستان و دبیرستان را در تهران گذراندند و در سال سی و هشت در آزمون پزشکی پذیرفته شده و تا سال ششم در این رشته درس خواندند ؛ چون به فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبیاتی علاقه ی وافر داشتند به این عرصه روی آوردند و بسیار خوش درخشیدند.

در نیمه اول دهه جهل سردبیر و ناشر مجله ی “آرش” بودند و انتشار این مجله منجر به آشنایی با خانواده شادروان نیما یوشیج شد . ایشان گردآوری و نسخه برداری و تدوین و آماده سازی برای چاپ بیش از بیست هزار برگ از دستنوشته های ناخوانا و فرسوده نیما را انجام دادند . تلاش های ایشان در این امر باعث شد تا دوستداران ادبیات فارسی بوجود اشعار گرانبهای پدر شعر سپید ایران، یعنی نیما یوشیج دسترسی و آشنایی داشته باشند.
طاهباز در سال ۱۳۴۶ به انتشار نشریه ی دفترهای زمانه پرداخت و با افراد شاخصی چون سهراب سپهری ، محمود اشرف آزاد تهرانی، بهرام بیضایی ، ابراهیم گلستان و … به همکاری پرداخت .

image 107 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۳۴۸ به دعوت از محمود اشرف آزاد تهرانی به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوستند وبعد مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برای چند سال بر عهده گرفتند. ایشان یک برادر و سه خواهر به نام های : مهندس سعید طاهباز ، شکوفه خانم طاهباز ( رئیس انجمن و شورای زنان بندر انزلی در دهه پنجاه و همسر مهندس محمدحسین جواهردشتی ) ، ایران و توران طاهباز داشتند.

سیروس طاهباز در سال ۱۳۴۲ با سرکار خانم پوران صلح کل که از دوستان نزدیک فروغ فرخزاد بود ازدواج کردند و دو پسر به نام آرش و سیاوش حاصل این ازدواج شد. از وی بیش از هفتاد اثر برجای مانده از جمله کتاب ” با هم زندگی کنیم ” که جایزه ی سیب طلایی دو سالانه ی براتیسلاو را برای ایشان به ارمغان آورد. ایشان سرانجام در بیست و پنجم اسفندماه سال ۱۳۷۷ در سن پنحا و نه سالگی بدرود حیات گفتند و بنا به وصیت ایشان بدلیل علاقه ای که به نیما یوشیج داشتند در یوش نور مازندران و در مقبره خانوادگی ایشان به خاک سپرده شدند .

گزارش ازافشین جواهردشتی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *