“آژنگ نیوز”چرا دروغ گویی رایج می شود؟دروغ و فریب  ازرفتارهای رایج انسان است. علیرغم ادعاهای مطرح شده تا سالهای اخیر  تحقیقات واقعی درباره چگونگی دروغ گفتن افراد چندان انجام نشده بود. اما بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی مجله ریدر دایجست در سال ۲۰۰۴نشان داد که ۹۶ درصد مردم حداقل بعضی اوقات دروغ می گویند.

یک مطالعه ملی نیز در سال ۲۰۰۹ منتشر شد ، ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی را مورد در مورد دروغگویی مورد بررسی قرار دادند .نتایج تحقیق نشان داد که ۶۰٪ از پاسخ دهندگان ادعا می کنند که آنها اصلا دروغ نمی گویند. در عوض ، محققان دریافتند که تقریباً نیمی از دروغها فقط ۵٪ از کل دروغها را گفته اند. ۲ مطالعه  دیگر نیز نشان می دهد که اگر میزان شیوع دروغ ممکن است متفاوت باشد ، اما  در این  میان گروه کوچکی از دروغگویان بسیار پرکار وجود دارند.

واقعیت این است که اکثر مردم هر از گاهی دروغ می گویند. برخی از این دروغ ها ،دروغ های کوچکی است که برای محافظت از برانگیخته شدن احساسات شخص مقابلشان طراحی شده است “نه ، آن پیراهن باعث نمی شود چاق به نظر برسید!”. اما در موارد دیگر ، این دروغ ها می تواند بسیار جدی و آسیب زننده تر باشد مانند: ارایه یک رزومه جعلی  یا حتی بی شرمانه ترمانند:سرپوش گذاشتن بر یک جرم.

childLies 672880318 770x553 650x428 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لسلی مارتین ، دکترای مرکز مشاوره دانشگاه ویک فارست ، در بررسی بیش از ۱۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی که در زمان تحقیق یا قبل از آن تحت درمان بودند ، دریافت که از ۳۷ درصد کسانی که دروغ گفته اند ، اکثر آنها این کار را “برای محافظت از خود ، برای جلوگیری از شرم و خجالت،نیز برای جلوگیری ازبروز احساسات دردناک وهمچنین جلوگیری از قضاوت کردن ناصواب توسط دیگران. ” گفته اند.

مثل وقتی که خیلی خسته هستید ونمی خواهید کسی را ببینید. بنابراین ادعا می کنید که دچار اشکال معده شده اید. یا به رئیس خود می گویید دلیل دیر آمدنتان آن است که صبح خواب مانده اید یا مترو تاخیر زیادی داشته است. ریشه های این مدل دروغها از بچگی وجود داشته اند. مثلا به مادربزرگ می گویید که عاشق لباس جدیدش هستید در حالی که از آن متنفر هستید .دروغ می گویید تا جلوی بزرگتر بی ادبی نکرده باشید.وقتی این عادت نهادینه شد به همسرتان نیز می گویید که  او با آن لباس بسیار زیبا به نظر می رسد !

مشکل این دروغ های کوچک – که در ابتدا بی ضرر هستند – این است که شکل گلوله برفی را دارند،در ادامه دروغها بیشتر و بزرگتر می شوند.

مطالعه منتشر شده در مجله Nature Neuroscience نشان داده که دروغ گفتن  دارای شیب لغزشی است: وقتی مردم دروغ های کوچک می گویند،مغز در برابراحساس گناهی که معمولاً عدم صداقت ایجاد می کند،حساسیتش را به تدریج از دست می دهد.

اصولاً هرچه بیشتر دروغ بگویید،انجام آن آسان تراست ودروغ ها نیز بزرگتر می شوند.به گونه ای که پژوهشگران امروزه به صراحت عنوان می کنند که: اگر ادعا می کنید که هرگز دروغ نمی گویید ، دروغگو هستید.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *