به گزارش “آژنگ نیوز”به مناسبت روز درختکاری به پیشینه وافتتاح پارک شهر، پردرخت ترین پارک تهران اشاره می شود.

ساعت سه و نیم بعد از ظهر شنبه بیست و ششم اسفند ۱۳۲۹.مراسم تاسیس و آغاز بهره برداری از پارک سنگلج (پارک شهر امروزین) با افتتاح زمین بازی کودکان وسالن کانون اجتماعات پارک شهر، انجام گرفت. در این مراسم علاء نخست وزیر به همراه عده زیادی از سفرای کشورهای خارجی در تهران و معاونین وزارتخانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا و بزرگان و رجال با بانوان شان حضور به هم رسانده بودند. خیابان ها و داخل پارک با پرچم سه رنگ ایران آذین شده بود و شهردار تهران و بانوان عضو کمیته پارک سنگلج از مسئولین پذیرایی می نمودند.محل پارک قبلا محله سنگلج  بود که در آن خانه ها  و کوچه هایی تنگ و کثیف دیده می شدند .

در تابستان سال ۱۳۲۹ نرده اطراف این محوطه پایان یافت و شهرداری تهران در نظر داشت آن را با درخت کاری فراوان به یک پارک بی‌سابقه در تهران تبدیل کند.درخت ها کاشته شد و دو چاه عمیق حفر گردید. همچنین نقشه های باغها و باغچه ها و مراکز مختلف پارک ومراکز مختلف کشیده شد.بعد نیز یک چاه دیگر حفر گردید  و آب مشروب پارک را تامین نمود.در این دوران بود که عده ای از بانوان دور هم گرد آمدند تا با همکاری شهرداری یک زمین بازی مدرن و ساختمان بزرگ  درمحوطه پارک احداث کنند.این ساختمان شامل اتاق های درس برای کنفرانس های مربوط به تندرستی ، صحت، توجه اطفال، بهداشت ،آموزش بی سوادان، نمایشگاه‌های مختلف کشاورزی ، هنرهای زیبا، موسیقی ، کنسرت ها و نمایش های مختلف بود.

قرار بود که در این ساختمان ، یک مرکز کمکهای بهداشتی اولیه نیز دایر شود و واکسن های لازم به اشخاص بی بضاعت تزریق گردد و شیرخشک بین آنان توزیع شود. یک فواره بزرگ زیبا که از طرف یکی از دوستداران درختکاری ، اهدا گردیده ،در جلوی ساختمان قرار داشت .

در حدود ۱۰۰ نیمکت سنگی که بر روی اغلب آنها اسم اهداکننده نوشته شده بود در نقاط مختلف خیابان های طبیعت پارک قرار گرفت.

پارک شهر 1349 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 نکته جالب  در زمینه کمکهای مردمی آنکه،پیش از ۱۳ مهر ماه که روز کار نامیده می شد در حدود ۲۷۵ نفر داوطلب زن و مرد در این محل اجتماع نمودند و در قسمت های مختلف آن کار کردند و ظرف‌های مخصوص آشغال و ستونها و نرده ها را نیز رنگ کردند .گودالهایی برای کاشتن درخت و جوی های آب حفر شد .چندین جعبه مخصوص نگهداری شن نیز ساخته شد و وجوهی نیز برای کمک به هزینه برنامه ازطرف  اشخاص و موسسات بازرگانی داخلی و خارجی جمع آوری گردید. بعضی از بازرگانان نیز برخی وسایل   مورد نیاز را در اختیار مسئولان پارک قرار دادند .حتی گل و درخت نیز از خارج فرستادند . ریاست کمیته پارک سنگلج بر عهده همسر علی رزم آرا بود.زیرا آغاز عملیات عمرانی پارک در زمان نخست وزیری او بود.به همین جهت پس از مرگ رزم آرا، همسر او را به ریاست کمیته پارک برگزیده بودند. عده زیادی از بانوان با این کمیته همکاری می کرد. چنانکه اشاره شد ،شهرداری دو حلقه چاه را قبلاً ساخته بود ، یک حلقه چاه جدید نیز به عمق  ۱۲۰ متر حفر کرد  که گواراترین آب های تهران را در اختیار پارک شهر قرار می داد. به همین جهت برنامه ریزی شده بود که علاوه بر استفاده در پارک ، مازاد آب چاه برای خوردن اهالی تهران به وسیله بشکه ها اختصاص داده شود .

طبق برنامه ریزی ها، شهرداری تهران تصمیم داشت در سال ۱۳۳۰ مطابق نقشه تصویب شده به گل کاری پارک بپردازد و در نقاط مختلف باغ محله هایی (کارتیه)  ترتیب دهد  که هر یک را به نام یکی از هنرمندان ایرانی نامگذاری کند. مجسمه آنها را در هر یک از محل های مربوط به آنها برپا سازد .در مرحله اول  یکی از آنها به نام استاد هنرمند مرحوم کمال الملک تخصیص داده شده ،قرار بود  به زودی گلکاری آن شروع شود .

همچنین تصمیم  گرفته بودند به زودی ساختمان دریاچه‌ای در قسمت شمال شرقی پارک را شروع کنند. 

شب قبل از افتتاح پارک ،برای کمک به توسعه پارک سنگلج در سینما دیانا یک فیلم به معرض نمایش گذاشته شد. تماشاچیان که در حدود یک هزار نفر بودند برای گسترش احداث پارک هامزبور هرکدام بلیتهای مختلفی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ ریال خریداری کرده بودند . آنها  از طرف کمیته عمران پارک شدند .

در آخراین مراسم آدام کاپوشینسکی پیانیست  مشهورچند قطعه از آهنگهای معروف را نواخت . پس از آن نیز یک فیلم سینمایی به نمایش  درآمد.ساعت چهار و نیم بعد از ظهر مراسم افتتاح پارک خاتمه یافت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *