به گزارش “آژنگ نیوز”چهاردهم اسفند ماه سال ۱۳۴۵ سالروز درگذشت محمد مصدق است .وی از دوران قاجاریه ،پهلوی اول و دوم در تاریخ معاصر ایران حضور فعال و تاثیر گذاری داشته است. او حقوقدان،  سیاستمدار،  نماینده چند دوره مجلس شورای‌ملی  و دو دوره نخست‌وزیر ایران بود.

وی که نخستین دکتر حقوق ایران  است، در زمان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی، اگر چه از حکومت قاجار هیچ رضایتی نداشت، اما با توجه به اینکه  نسبت به رضاخان خوش‌بین نبود، با این کار مخالفت کرد و بعد از آن یکی از منتقدین رضاشاه بود و مدتی را در  زندان و تبعید گذرانید.

او بعد از سقوط رضاشاه، از تبعید به عرصه سیاست بازگشت و در سال ۱۳۲۸ با چندین حزب وارد اتحاد شد و با همکاری افرادی مانند حسین فاطمی به تاسیس جبهه ملی ایران اقدام کرد. جبهه ملی و در راس آنها مصدق، به پیشنهاد فاطمی برای شروع استعمارستیزی از ایران، ملی شدن صنعت نفت را مطرح کردند.

image 29 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مصدق در سال ۱۳۳۰ به نخست وزیری رسید و در نخستین قدم، نفت ایران را ملی کرد. به‌همین دلیل طرح سقوط دولت او توسط انگلستان، که تا قبل از ملی شدن نفت، صاحب عمده نفت ایران بود، ریخته شد و سرانجام در کودتای ۲۸ مرداد که توسط سازمان سیا “سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا” انجام شد، دولت مصدق به‌صورت غیرقانونی ساقط شد.

بعد از آن مصدق در دادگاه نظامی محاکمه شد و با وجود دفاعیه مستدلی که از خود ارایه داد، به سه سال حبس انفرادی محکوم شد. پس از تحمل سه سال زندان، به قلعه احمدآباد تبعید شد و تا پایان عمر در آنجا بود.

 و سرانجام  در ۸۴ سالگی در بیمارستان نجمیه تهران “بیمارستانی که موقوفه مادر دکتر مصدق، خانم نجم‌السلطنه، نوه عباس‌میرزای قاجار است” درگذشت و با وجود وصیتش مبنی بر دفن او در جوار مزار شهدای سی‌تیر در گورستان ابن‌بابویه، در احمدآباد به خاک سپرده شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *