به گزارش “آژنگ نیوز”شجره نامه نویسی یکی از راههای حفظ پیشینه تاریخی است. در اینجا نمونه شجره نامه یا همان نسب نامه از نوع درختی که مربوط به یک خاندان قدیمی اهل ماسوله است ،مشاهده می گردد.این خانواده که نیایشان در دوره زندیه  از تبریز به ماسوله مهاجرت کرده ؛ خاندان مرحوم حاج هادی معروف به “حاج آقا بیگ” از نوادگان محمد رضا خان که کلانتر ماسوله بود.

image 197 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در لغت نامه دهخدا در معنای این کلمه چنین آمده است: «شجره نامه . [ ش َ ج َ رَ م َ / ش َ ج َ رِ م َ / ش ج َ رَ م ِ / ش ج َ رِ م ِ ] (اِ مرکب ) نسب نامه . فهرست نامهای پدران و نیاکان کسی به صورت درختی که نیای اولی اصل و فرزندان بترتیب شاخهای آن باشند

بنا بر این تعریف  تبارنامه یا شجره‌نامه یا دودمانه یا نسب‌نامه فهرستی منظم است که نسبت افراد با همدیگر را نشان می‌دهد؛ یکی از رایج‌ترین نسبت‌ها، نسبت پدر و فرزندی‌است که در این گونه تبارنامه یا شجره نامه متعلق به یک خانواده نام پدران و فرزندان را به ترتیب پشت سر هم قرار می‌دهند و دوره زندگی هر فرد را تا وقتی که جای خود را به دیگری بدهد، نسل می‌نامند که واژه آن به معنی فرزند آمده است.

در این شجره نامه علاوه بر نمایش نسب خانواده به صورت درختی  آمده است:محمدرضا خان سر دودمان این خاندان از تبریز به ماسوله مهاجرت کرد و به واسطه داشتن درایت و کفایت سمت ایلخانی ماسوله را عهده داربود و بسیاری از مهمات محل با دست او حل و فصل میگردید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *