به گزارش “آژنگ نیوز”نگاهی به جهان مدرن،نشانگر آن است که امروزه جهانی واقعی است. “ژان بودریار”جمله ای دارد به این مضمون :شما مدرن به دنیا می آیید، مدرن نمی شوید!!” فرهاد قنبری در این مورد می نویسد: شاید بزرگترین معضلی که جهان سوم و خاورمیانه با آن مواجه است، در همین جمله کوتاه بودیار خلاصه شده باشد.

از شاهزاده عربستان تا بشار اسد و سایر حاکمان این منطقه فکر می کنند با پوشیدن کت و شلوار و کراوآت و اصلاح صورت و خرید چند تابلوی نقاشی گرانقیمت و نشست و برخاست با حاکمان غربی و فالو کردن چند سلبریتی هالیوودی و چند توییت به زبان انگلیسی و گفتن چند جمله در رسای آزادی و امثالهم مدرن می شوند. آنها نمی دانند که مدرن بودن شیوه ای از بودن در جهان است. آنها نمی دانند مدرن بودن بیش از آنکه قابل تقلید باشد، ریشه در محیط زندگی و شیوه تربیتی دارد. آنها نمی دانند مدرن بودن شیوه ای از شناخت و فهم جهان است.

آنها نمی دانند که حتی خود دانسته یا ندانسته مهمترین دشمنان جهان مدرنند و تمام نقد آنها به لیبرالیسم و دموکراسی غربی و امپریالیسم و.. ریشه در همان ضدیت آنها با شیوه زیست مدرن دارد.

 آنها نمی دانند که اگر برای لحظه ای از این نمایش های ظاهری و نمایشی فارغ شوند بلافاصله ناخودآگاه تاریخی و ساختار قومی قبیله ای و فرقه ای شان خود را به متن می رساند و دوباره همان جمود و تعصب و خرافات ته نشین شده است که در قالب سیاست ورزی و تحلیل و نقد و.. باز می گردد.

image 180 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بزرگترین مشکل جوامع خاورمیانه با جهان غرب نه ریشه در لیبرالیسم و نئولیبرالیسم و دموکراسی دارد و نه از سابقه امپریالیستی این کشورها نشات می گیرد. (که اگر چنین بود الان باید روسیه جایگاه دشمن اول و اصلی آنها را اشغال می کرد) مشکل اصلی  تمام گفتمانهای ستیزه جو و تهاجمی در خاورمیانه ریشه در مخالفت و عدم شناخت و پذیرش جهان مدرن توسط این گفتمان هاست. از نیروهای کمونیست و چریک های مجاهد و فدایی و لنیست ها و مائوئیست ها تا بنیادگرایان دینی و طالبان و القاعده همه در این پدیده مشترک هستند و آن ستیز با مولفه های زیستی جهان مدرن است.

بسیاری از این رگ گردن های باد کرده ضدآمریکایی و ضداروپایی که هر چیز غربی را به امپریالیسم و فساد نسبت می دهند، در واقع ستیزه جویان جهان ماقبل مدرن در مقابل جهان مدرن هستند.

اما همه آنها یک واقعیت را فراموش می کنند و آن اینکه بخواهند یا نخواهند تمام جهان دیر یا زود با هر روشی که شده چاره ای جز پذیرش مولفه های زیست جهان مدرن نخواهد داشت و در این راستا هر کشوری که مقاومت بیشتری در مقابل جهان مدرن نماید، نفوذ مولفه های زیستی مدرن در بدترین و از ریخت افتاده ترین شکل و صورتش تجربه خواهد کرد.

اما نکته پایانی هم اینکه ،البته بدیهی است این نگاه به معنای تطهیر تاریخ پر از کشتار و خشونت و استعمار غرب نیست، بلکه مسئله بررسی ریشه اصلی مخالفت گفتمان های رادیکال خاورمیانه در مقابل زیست جهان غرب است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *